בקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?
-
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
אני לא יודע מה זה בעיה זניחה ולא מכיר מינוח כזה בשולחן ערוך
אני רק יודע שהציבור החרדי על כל גווניו מתנזר מזה.אני חושב אמנם שזה לא נכון ש'רק תלמידי החזו"א' חוששים לאיסור דאורייתא בחשמל וגם אני חושב שאין קשר ישיר בין עניין חשמל בכללותו לגבי רישום דיגיטלי. אבל מה שאתה הבאת עכשיו למיטב הבנתי זה בכלל מכתב נגד מכונים שכל מטרתם להמציא קלנועיות שמותר ליסוע בהם בשבת, וכדו' ולא על מקררים ומזגנים שיש בהם רישום דיגיטלי.
-
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
אלו דברי בורות.
אין בעיה 'זניחה' ברישומים - הבעיה בתרמוסטט דיגיטלי שרוב גדו"י אסרו את השימוש בו מכל וכל.
כך שאין אפשרות להפוך את המקרר ל'מכני ישן' בהיותו מופעל ע"י התרמוסטט הדיגיטלי האסור.
מה שצריך זה לנתק את לוח הפיקוד מהשפעת התרמוסטטאינורטר זה סיפור שונה לחלוטין - האינורטר מגביר את פעילות המנוע בעקבות התרמוסטט הדיגיטלי.
הייתי ממליץ להזהר יותר בדבריך. ולהתווכח כדרכה של תורה בצורה נעימה.
נחלקו משמרת השבת והמכון הטכנולוגי להלכה האם רישומים דיגיטליים שאינם משפיעים במאומה על פעולת המקרר אסורים או מותרים.
גם משמרת השבת שאסרו אסרו לא מעניין ברור אלא בגלל שאחד הפוסקים אמר "אני רוצה שמקרר יהיה כמו ארון"
יש ברשותי הקלטות ומסמכים בנושא הזה.
ואת שאר דבריך לא זכיתי להבינם מה עניין תרמוסטט דיגיטלי אצל הרישומים הדיגיטליים שסופרים את פתיחת המקרר.עדכון: אכן במאמרים לקמן רואים שיש הבדל
אשמח למקור של פוסק שמחלק בין החיישן הדיגיטלי למכני. -
@שטיגליץ א. אם אין לך סימוכין ל'מחלוקת' איך נידע עליה?
(והנסיון לעשות את משמרת השבת כארגון פטטי הוא לא בדרכי נועם...)
ב. הקביעה ש'אינם משפיעים במאומה' היא כמובן אישית שלך, כי הרי אין אף רב שאוסר ללכת ברחוב בשבת אז מי בעצם אוסר רישומים דיגיטליים.
ג. תרמוסטט דיגיטלי יוצר רישומים דיגיטלים זה פשוט.
ד. ספירת הפתיחות דלת היא בעיה נוספת, חמורה אמנם. אבל הבעיה הבסיסית במקררים לפי מה שכתבו גדו"י זה עצם התרמוסטט -
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
אדרבה, נא הצג את רשימת המתירים וחתימתם.
האם מותר ללכת בשבת ברחוב?
התשובה היא כן למרות שהיום כל רחוב מצולם מכל זווית ובהליכתך אתה יוצר רישומים דיגיטליים
ואם אתה חולק עליי תביא מי שאוסר -
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
ג. יש גם מכתב נפרד של גאוני ספרד שראיתי כעת.
גם במכתב הזה אין שום התייחסות נפרדת לרישומים דיגיטליים כמשהו שאסור ובאופן כללי אם תלך לדבר מחוץ לציבור החרדי אף אחד לא מכיר כזה מושג זה סלוגן פירסומי של משמרת השבת
ואפילו משמרת השבת שהמציאו את המושג של רישומים דיגיטליים תראה מה כותבים באתר שלהם
"קיימים מספר סוגים נפוצים של התקני שבת. התקנים אלו – לכל היותר – גורמים שהרישום הדיגיטלי לא יקדים את הפעלת המדחס אלא רק יאריך את פעילותו, אך אינם מנטרלים כלל את השינויים החשמליים והרישומים הדיגיטליים הנגרמים על ידי האדם, וגם אינם הופכים אותם לחסרי משמעות (כיון שהם עדיין גורמים להארכת פעילות המנוע ועוד). התקן כזה אינו מועיל לדעת גדולי הפוסקים כיון שהרישומים הדיגיטליים עצמם אסורים בשבת (כאשר יש להם משמעות כל שהיא)."
זה ציטוט משום מה אני לא מצליח להביא תמונה -
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
את הקטע הראשון במכתב ראית?
ראיתי, מה כתוב שם שתומך במה שאתה אומר
-
@יצחק-e יש כאן קצר\תקלת תקשורת
רישום דיגיטלי הוא כינוי לפעילות הכרטיס.
אין חולק שאסור לאדם להפעיל מערכות בשבת גם ע"י שלט רחוק או באמצעות גרמא כלשהי
ובכללם חיישני נפח ותנועה.
ואין חולק שאדם שאין לו עניין בצילום אי אפשר לייחס לו את הצילום כשאינו חלק ממנו
יש נידון ומחלוקת בין הפוסקים עד איזה מרחק זמן מהפעולה יש לייחס אותה לאדם. ולא למשתנים סביבתיים שונים.
ובזה יש דקויות.
המחלוקת בין משמרת השבת למכון הטכנולוגי הוא בגישה הבסיסית
המכון יצר פתרון הנקרא 'המשכת מצב' והחיל אותו גם על רישומים דיגיטליים
משמרת השבת מלכתחילה דורש ניתוק פיזי של הכרטיס. ומעבר לכרטיס חילופי שאינו מושפע ע"י גורם חיצוני בשבת.
מעבר לכל הפוסקים שהבאתי זו גם הגישה של בד"ץ עד"ח
יש עוד נידון מה קורה עם מי ש'נתקע' בדיעבד במקום שאין בו התקן ואין לו אפשרות להכשירו ע"י שעון חיצוני, ובזה יש מחלוקת בין הפוסקים. -
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
אין חולק שאסור לאדם להפעיל מערכות בשבת גם ע"י שלט רחוק או באמצעות גרמא כלשהי
ובכללם חיישני נפח ותנועה.אמת
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
ואין חולק שאדם שאין לו עניין בצילום אי אפשר לייחס לו את הצילום כשאינו חלק ממנו
גם נכון
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
מעבר לכל הפוסקים שהבאתי זו גם הגישה של בד"ץ עד"ח
כל הפוסקים שהבאת לא אומרים שהמכון הטכנולוגי לא טוב אלא שמשמרת השבת כן טוב וזה שבמכתב מופיע המילים רישומים דיגיטליים לא אומר שהם מסכימים לגישת משמרת השבת שפעולות דיגיטליות שאין להם השפעה מעשית מעבר לעצם קיומם אסורות בשבת
לשיטת המכון הטכנולוגי כל זמן שאין ל"רישומים הדיגיטליים" כל השפעה מעשית על פעילות המכשיר לא מעניין אותי שהוא מודד טמפרטורה לחות וכו'
ואני לא ראיתי מי שכותב שאסור להשתמש במקררים של המכון ומעבר לזה שלא ראיתי אני בעצמי שאלתי את הגר"ע אוירבך האם אפשר להשתמש במקרר של המכון הטכנולגי והוא אמר לי שאפשר -
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
א. אם אין לך סימוכין ל'מחלוקת' איך נידע עליה?
לא הבנתי כוונתךלמה אין סימוכין למחלוקת?
הנה המכון הטכנולוגי:
מול משמרת השבת:
ב. הקביעה ש'אינם משפיעים במאומה' היא כמובן אישית שלך, כי הרי אין אף רב שאוסר ללכת ברחוב בשבת אז מי בעצם אוסר רישומים דיגיטליים.
לא הבנתי מה כוונתך.
אבל עקרונית (למרות שמסתמא לא לזה נתכוונת) אתה צודק שיש לנו בתוך המוח רישומים דיגטליים שמאפשרים לנו ללכת ברחוב בדיוק כמו במקרר ולא נאסרו על ידי אף רב.ג. תרמוסטט דיגיטלי יוצר רישומים דיגיטלים זה פשוט.
אשמח לדעת מה ההסמכה שלך באלקטרוניקה שגורם שזה יהיה פשוט. או אולי מה אתה מתכוון רישומים דיגיטליים. או אולי תסביר לנו (למרות פשטות הדבר) איך זה יוצר רישומים.
וכי לא יכול להיות תרמוסטט דיגטלי (= נגד שמשתנה בהתאם לטפרטורה ושולח מידע לכרטיס) ללא רישומי זכרון?ד. ספירת הפתיחות דלת היא בעיה נוספת, חמורה אמנם. אבל הבעיה הבסיסית במקררים לפי מה שכתבו גדו"י זה עצם התרמוסטט
בזה אתה כנראה צודק לדעת משמרת השבת
לצערי הקורא את דבריהם לא קורא שו"ת אלא סגנון פשקוילי עם חתימות, בלי שום ראיה מראשונים ואחרונים. וחבל מאוד.
עןד יש לציין שבאתי לתקן מקפיא אצל יהודי יר"ש, הוא אמר לי שהוא התקשר למשמרת השבת לשאול על המקפיא שלו והם מבלי לברר את הדגם אמרו לו שהוא דיגטלי ושצריך התקן, וזה נראה לו מוזר שהגיבו כל כך מהר, אם אני יכול לבדוק את זה.
מהבדיקה שלי עלה שהמקפיא היה המכני הכי פשוט שיש, (אפילו ללא תאורה וללא מתג בדלת...) , וללא הפשרה, רק תרמוסטט ומדחס.
אפשר שזו מעידה חד פעמית. אבל כדאי להרגיש את תשובתם לפני שמקבלים את התשובה כתורה מסיני.אדרבה, אני מעלה כאן את שני המאמרים והציבור יראה וישפוט. יכול להיות שאני טועה
המעיין יראה שיש בינהם לכאורה גם כמה מחלוקות במציאות.
ImageToStl.com_669249e51bc34b68acac68b2fae26ae5.zip
על פי עצת המשתמשים שמתי זיפ עד שהקבצים הבאים יעברו את נטפרי:
משמרת השבת:
מקררים ומקפיאים בשבת_ ברוורמן, אליהו (24){0} עמוד 5.pdf
המכון הטכנולוגי להלכה:
קונטרס על משמר השבת מקררים_ מכון מדעי לטכנולוגיה והלכה (23){0} עמוד 6.pdf -
@aiib כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
של חברת שארפ משנת 2009
האם יש מה לחשוש שיש בו הליכים דיגיטליים בשבת שיהיה בו צורך להתקן שבת?
אשמח לכיוון למקום שאפשר לבדוק בו.תודה
בבקשה תשלח תמונות של המקפיא מבפנים
ומאחורה ליד המדחס -
זה מלבד שבאתי לתקן מקפיא אצל יהודי יר"ש, הוא אמר לי שהוא התקשר למשמרת השבת לשאול על המקפיא שלו והם מבלי לברר את הדגם אמרו לו שהוא דיגטלי ושצריך התקן, וזה נראה לו מוזר שהגיבו כל כך מהר, אם אני יכול לבדוק את זה.
זה לא כך בצורה רגילה מנסיון התקשרתי אלהם כמה פעמים והם ענו לי אחרי בירור על הדגם על חלק אמרו מכני ועל חלק לא
בכל מקרה אני חושב שהפורום זה לא המקום להבעת הדעה ההלכתי אפשר לומר למכון התכנולוגי מותר למשמרת השבת\לדורות אסור -
@שטיגליץ כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
רישומים דיגיטליים. או אולי תסביר לנו (למרות פשטות הדבר) איך זה יוצר רישומים.
וכי לא יכול להיות תרמוסטט דיגטלי (= נגד שמשתנה בהתאם לטפרטורה ושולח מידע לכרטיס) ללא רישומי זכרון?אז עכשיו הבנתי איפה אנחנו מתנגשים
אני קראתי (אולי בטעות) לכל מעגל משתנה שנוצר מהשפעת הרגשים 'רישום' - וזה משום שאין צד בעולם לייחס את זה ל'כותב' אלא רק ל'בונה' או לאיסור 'מוליד'
אתה נצמד לקביעת ה'מכון' שרישום שאינו נאגר בכרטיס אין לו משמעות.מטעמים שאכהמ"ל איני מתייחס ליתר הדברים שכתבת, בהצלחה.
-
@שלמה-מרלר
בעקבות דבריך נאלצתי לחזור ולקרוא את המאמרים הנ"ל שהבאתי לעיל, וראיתי שאכן צדקת שהמחלוקת היא על פעולות הנוצרות משינויי טמפרטורה ולא כתוצאה ממתג פתיחת דלת.
תודה רבה שהסבת את תשומת ליבי ואתקן זאת במדריך
https://mitmachim.top/topic/60663/בקשת-מידע-מצב-שבת-במקררים -
@שלמה-מרלר כתב בבקשת מידע | האם המקרר הזה דיגיטלי?:
אתה נצמד לקביעת ה'מכון' שרישום שאינו נאגר בכרטיס אין לו משמעות.
ואתה בעצם הליכתך ברחוב בשבת מסכים עם זה