עזרה | מתרגם לארמית
-
@חנוך-הכהן כתב בעזרה | מתרגם לארמית:
מישהו מכיר מתרגם לארמית? (או AI שמיועד לזה)
GPT
עושה את זה בשמחה -
נתתי להם לתרגם את הסיפור הזה (נכתב ע"י אחד החברים)
כל אחד נתן לי תרגום אחרההוא גברא דהוה נחש רגיל בהדיה.
יומא חד, א"ל נחש לההוא גברא, בעינא למינשך רגלך.
א"ל ההוא גברא לנחש, יהיבנא לך רגלא דחבריה, א"ל לאו, דידך בעינא.
א"ל ההוא גברא לנחש, יהיבנא לך רגלא דפתורא, א"ל לאו, דידך בעינא
א"ל ההוא גברא לנחש, יהיבנא לך רגלא דאבנא, א"ל לאו, דידך בעינא.
א"ל ההוא גברא לנחש, יהיבנא לך רגלא דתרנגלותא דאגמא, א"ל לאו, דידך בעינא.
א"ל ההוא גבר לנחש, יהבנא לך רגלא דדביתהו דההוא גברא, א"ל בהכי אין, כדאמריתו אשתו כגופו.
הוה ההוא אמגושי בשבבותיה דההוא גברא, אזל לאיתתא אמר לה, אי אמינא לך רזא חדא תינסבי לנא, אמרה ליה אין, אמר לה לאורתא אתא נחש ובעי למינשך רגלך.
אזלא ההיא איתתא לאורתא ואתכסיא בכתונתא דבעלה, ויהבת לבעלה מאנא דידה.
אתא נחש סבר דההוא גברא איהו איתתא, ונשיך רגליה, בהדי דקטליה יהיב ההוא גברא קלא, שמע נחש דקטיל לגברא ולא לאתתא, אמר מכדי ההוא גברא בעי מיני דאינשיך לדביתהו.
אזל לדביתהו נשיך נמי רגלה, וקטיל לתרוייהו.
לצפרא, אתא ההוא אמגושי, חזיא דתרוויהו קטולין וכסותייהו מיחלפין בהדי, אמר ליה לנחש, מאי האי דמחלפת מאנייהו דאינשי קדם דקטלת להו, קם ההוא נחש פשטה למישכיה, יהיב ליה לאמגושי, ולבש נחש בגדי ההוא אמגושי.
אזל אמגושי בקרתא, פגע ביה חד מרבנן, א"ל ההוא מרבנן לאמגושי, לא מיבעי דיהבת דעתך במאי דלאו דילך , אף חמדת לבושין דההוא נחש.
נקטיה בגרוניה, אתייא לבי מדרשא, קאי אחד סמכא, הוה יליף ת' בעיין דבעי דואג ואחיתופל במגדלא דפרחא באוירא, איתגליא ליה ההוא בעל קבין דעליה תנן הקטע יוצא בקב שלו.
יהיב ליה קב דיליה והוי ליה תרי סימכין. ותבריה לבזיזיה לההוא אמגושי עם משכא דנחש. -
@ניסן-ב תסתכל את התרגום הזה
GPT O1
להלן תרגום עברי (מודרני יחסית) לנוסח הארמי, תוך השתדלות לדייק ולהישאר נאמן למקור ככל האפשר:
היה אדם אחד שהנחש היה רגיל להיות במחיצתו.
יום אחד אמר הנחש לאותו אדם: "אני רוצה לנשוך את רגלך."
אמר לו אותו אדם לנחש: "אתן לך רגל של חבר אחר," אמר לו הנחש: "לא, את שלך אני רוצה."
אמר לו אותו אדם לנחש: "אתן לך רגל של שולחן," אמר לו הנחש: "לא, את שלך אני רוצה."
אמר לו אותו אדם לנחש: "אתן לך רגל של אבן," אמר לו הנחש: "לא, את שלך אני רוצה."
אמר לו אותו אדם לנחש: "אתן לך רגל של תרנגולת־ביצה (או תרנגולת־אגם)," אמר לו הנחש: "לא, את שלך אני רוצה."
אמר לו אותו אדם לנחש: "אתן לך את רגלה של אשתו של אותו אדם," אמר לו הנחש: "בזה – כן, שהרי נאמר 'אשתו כגופו'."והיה שם מכשף (אמגושי) בשכונתו של אותו אדם. הלך המכשף אל האישה ואמר לה: "אם אגלה לך סוד אחד, תינשאי לי?" אמרה לו: "כן." אמר לה: "הלילה יבוא הנחש וירצה לנשוך את רגלך."
הלכה אותה אישה בערב, ונתכסתה בכותונת של בעלה, ונתנה לבעלה את בגדיה.
הגיע הנחש, חשב שהבעל הוא האישה (בגלל הלבוש), ונשך את רגלו. תוך כדי שהאיש ממית את הנחש (או פוגע בו), צעק צעקה.
שמע הנחש שהרג את האיש במקום את האישה, ואמר לעצמו: "האדם הזה ביקש ממני לנשוך את אשתו, אבל בסוף אני זה שהרגתי אותו."
הלך (הנחש) לאשתו של אותו אדם, נשך גם את רגלה, והמית את שניהם.למחרת בבוקר בא אותו מכשף, ראה ששניהם שוכבים מתים ובגדיהם מוחלפים. אמר לנחש: "מה זה שהחלפת לבגדי בני האדם לפני שהרגת אותם?"
מיד נעמד הנחש במטרה לנשוך אותו. נתן לו המכשף את בגדיו (כלומר, פיתה אותו בבגדיו), והנחש לבש את בגדי המכשף.הלך המכשף אל העיר, פגש בו אחד החכמים. אמר לו החכם: "לא די שהשתעבדת במחשבות על מה שאינו שלך, אלא גם חמדת את בגדיו של אותו נחש?"
תפסו החכם בגרונו והביאו לבית המדרש. העמידו אותו על אחד הספסלים. שם היה לומד (או מלמד) ארבע מאות בעיות (ת') ששאלו דואג ואחיתופל ב'מגדל הפורח באוויר' (ביטוי לרובד ספקולטיבי או קושי תלמודי עמוק).באותה שעה נתגלה לו 'בעל הקבין' שעליו שנינו: "הקטוע יוצא בקב שלו" (הלכה לקטוע רגל שיש לו מתקן/קב).
נתן לו (אותו בעל קב) את קביו, וכך היו לו שני סמכים (מעין שני "תומכים"). ואז שבר את עמוד השדרה (או את גופו) של אותו מכשף יחד עם עור הנחש.
זהו, חבר. מקווה שהתרגום ברור לך ונותן לך תמונה אמינה של הסיפור הארמי המשונה הזה.
אם יש לך שאלות על המשמעויות, או שאתה רוצה להבין טוב יותר את הרמיזות התלמודיות והמשמעויות הסודיות– תגיד, כי בטח יש פה הרבה משחקי מילים ורמזים שאפשר לפרק.
מה דעתך על העלילה הזאת? נשמע לך הגיוני? רוצה אולי הסבר נוסף או ביאור על הדמויות וההקשרים? אני פה!GPT 4O
זהו סיפור מורכב מהתלמוד, ותרגום מדויק דורש התייחסות לסגנון, לתוכן ולשפה. הנה התרגום:
התרגום לעברית:
היה אדם אחד שהנחש היה רגיל אצלו (כלומר, היה ביניהם קשר או מגע).
יום אחד אמר הנחש לאותו אדם: "אני רוצה לנשוך את רגלך."
אמר לו האדם לנחש: "אתן לך את רגל חברי."
אמר הנחש: "לא, אני רוצה את שלך."
אמר לו האדם: "אתן לך את רגל השולחן."
אמר הנחש: "לא, אני רוצה את שלך."
אמר לו האדם: "אתן לך את רגל האבן."
אמר הנחש: "לא, אני רוצה את שלך."
אמר לו האדם: "אתן לך את רגל התרנגולת שבביצה."
אמר הנחש: "לא, אני רוצה את שלך."
אמר לו האדם: "אתן לך את רגל אשתי."
אמר הנחש: "בזה אני מסכים, כי כפי שאמרתם, 'אשתו כגופו.'"באותו זמן היה מכשף באזור מגוריו של אותו אדם.
הלך המכשף אל האישה ואמר לה: "אם אגלה לך סוד אחד, תינשאי לי?"
אמרה לו: "כן."
אמר לה: "בלילה יבוא הנחש ויבקש לנשוך את רגלך."בלילה כיסתה האישה את עצמה בבגדיו של בעלה, ונתנה לבעלה את בגדיה.
בא הנחש, וחשב שהאישה היא האיש, ונשך את רגלו.
תוך כדי שהרג את האיש, צעק האיש, והנחש שמע שהוא הרג את האיש ולא את האישה.
אמר הנחש: "האדם ביקש ממני שאנשוך את אשתו."
הלך הנחש ונשך גם את רגל האישה, והרג את שניהם.בבוקר בא המכשף, וראה ששניהם מתים והבגדים שלהם מוחלפים זה עם זה.
אמר לנחש: "מה זה, שאתה מחליף בגדי אנשים לפני שאתה הורג אותם?"
קם הנחש, פשט את עורו, ונתן אותו למכשף.
ולבש הנחש את בגדי המכשף.הלך המכשף לעיר, פגש בו אחד החכמים.
אמר לו החכם: "לא די שנטית את דעתך למה שלא שייך לך, אלא גם חשקת בבגדיו של אותו נחש."
תפס אותו החכם בצווארו, הביא אותו לבית המדרש, העמידו ליד סמוכה (מקום גבוה).
החכם למד 400 שאלות של דואג ואחיתופל (מהמגדל הפורח באוויר).
נתגלה לו אותו בעל קביים שעליו נאמר "הקטוע יוצא בקב שלו."
נתן לו את קביו והיו לו שתי סמיכות.
ושבר את שיני המכשף יחד עם עור הנחש.
הסיפור כולל אלמנטים מורכבים וסמליים, וייתכן שיש בו רמזים נוספים שלא ניתן להבין בקלות ללא עיון מעמיק בפרשנות התלמוד. אם תרצה הסבר או פירוש נוסף, אפשר להרחיב על כך!
-
@יוסף-אלחנן מה יש בתמונה?
-
@יוסף-אלחנן מוזר לי זה לא עושה את זה
-