מדריך | מייבש כביסה תקלות פרק א' - תוף לא מסתובב
-
שלום לכולם.
האמת, שישנו קושי בכתיבת מדריך על מייבש כביסה,
עקרונית מייבש הוא מכשיר פחות מורכב יחסית לשאר המכשירים החשמליים בבית, אבל ישנם שינויים רבים בין מייבש למייבש, מה שהרתיע אותי מלכתוב את המדריך ...
בכל זאת אכתוב מדריך, ולמרות שהוא די מסובך, אני מקווה שיהיה לתועלת בכל זאת למישהו.
אקדים ואומר שחלק ממייבשי סמסונג בנויים באופן שצידי המייבש הם לוח אחד עם האחורה ולכן המדריך הזה לא מיועד עבורם.מקווה שבמשך הזמן אצרף תמונות נוספות של האפשרויות השונות במייבש (אולי קהל הקוראים יתנדבו לצלם ולשלוח לי ?) כדי שאוכל להבהיר יותר את הדברים.
כאשר אנו שומעים שהמייבש עובד, אבל הבגדים פשוט לא מתייבשים ישנם כמה אפשרויות למקור התקלה,
נמנה את חלקן:
תקלה בגוף החימום או בתרמוסטט שעליו.
תקלה בזרימת האויר שבמייבש
תקלה בסיבוב התוף.
ישנן עוד אפשרויות, במדריך הזה נעסוק במקרה האחרון, שבו התוף (הגליל ממתכת שבו אנו מניחים את הבגדים) לא מסתובב.ראשית עלינו לאבחן שזו היא באמת הבעיה, נניח חפץ או בגד במייבש, ונפעיל את המייבש, ניתן לו זמן להסתובב מעט ואז נפתח את המייבש ונראה האם החפץ או הבגד שינה את תנוחתו, אם הוא נשאר במקומו - כנראה שזה רק נשמע כאילו התוף מסתובב, אבל באמת התוף לא מסתובב.
הסיבה לתקלה
נקדים בהסבר על אופן סיבוב המייבש: מתחת לתוף עומד מנוע עם קבַּל (חלק שתפקידו לעזור למנוע להתחיל לנוע לכיוון מסוים), המנוע מסובב חגורה שחורה שצמודה למנוע וצמודה לתוף, והיא מסובבת את התוף.
בדרך כלל התוף לא מסתובב בגלל אחת משתי סיבות:
א. החגורה (או בשם אחר: רצועה) נקרעה.
ב. הקבַּל (שתפקידו לתת "דחיפה" למנוע) נפטר לבית עולמו.
ננסה לאבחן איזה מבין שתי האפשרויות הנ"ל הוא הגורם לתקלה -
דבר ראשון נוציא את התקע מהשקע.
כעת נפתח את המכסה העליון של המייבש (לפתוח שני ברגים שנמצאים מאחורי המייבש מתחת למכסה צמוד אליו, הם מחברים את המכסה למייבש, ולאחר מכן צריך למשוך את המכסה אחורה) ונבדוק אם אנו רואים חגורה שחורה על גבי התוף (גליל המתכת הגדול) והאם היא מתוחה.
אם היא לא שם, או שהיא רפויה על התוף וכאשר אנו מרימים אנו מגלים שהיא קרועה - עלינו להחליף רצועה , אני מזהיר כבר כעת שתיקון זה מצריך יכולת טכנית מרשימה... האמיצים שביננו - יעברו לכותרת "החלפת החגורה" שבעוד שתי שורות.
אם החגורה על גבי התוף ומתוחה כראוי - מצוין, העסק קל יותר, אפשר לעבור להמשך המדריך תחת הכותרת "בדיקת והחלפת קבל".החלפת החגורה
אם החגורה לא על גבי התוף - נחפש את החגורה.
בשביל לחפש את החגורה עלינו לפתוח את אחד הצדדים של המייבש,
[במייבש קונדנסור - את צד ימין של המייבש
במייבש רגיל - אפשר כל אחד מהצדדים, רק יש להסיר לפני כן את מכסה הפלסטיק שבצד המייבש או את הצינור שנמצא בצד הזה, לפעמים יש מאחוריו עוד בורג.]
בתמונה: מכסה הפלסטיק שנמצא בצד מייבש רגיל (לא נמצא בקונדנסור)שם נחפש את החגורה באזור המנוע או בקרקעית עד שנמצאנה.
אחרי שמצאנו אותה מומלץ להסתכל על החגורה, על פי צורת הקרע נוכל לדעת את הסיבה לקריעה, אם החגורה כולה שלמה ורק בנקודה אחת היא נחתכה כמו בסכין - סימן שהמנוע לא הצליח לסובב את התוף מאיזושהיא סיבה, ועלינו לבדוק אם כאשר אנו מנסים לסובב את התוף עם הידיים - הוא מסתובב בחופשיות. אם קשה לסובב עם היד - זו היא תקלה בכיוון חדש. והגיוני שנצרך טכנאי ,
אם התוף מסתובב באמצעות היד - כנראה שמנו בגדים רטובים מאוד שהעמיסו על התוף והמנוע לא הצליח לסובב את התוף, המנוע ניסה לסובב את החגורה והיא לא הצליחה להסתובב, ולכן היא "נשרפה" מהחיכוך.
במקרה כזה לרוב כשנפתח את המכסה של המייבש נראה את החגורה מונחת על התוף ורק כשנבדוק אם היא מתוחה - נגלה שהיא קרועה.
אם החגורה קרועה ובלויה בהרבה משטחה - זהו בלאי טבעי.
במקרה זה החגורה בדרך כלל תהיה מתחת לתוף או מסובכת על גבי המנוע.לאחר שמצאנו את החגורה איפה שהיא - ניקח את החגורה לחנות חלפים ונבקש חגורה מתאימה, ישנם המון סוגי חגורות, על החגורה רשומים מספרים ואותיות שמבטאים את אורך החגורה, גמישותה, את עובי הבליטות ומספרם, הרוחב של החגורה פחות קריטי. תנו למוכר למצוא לכם חגורה מתאימה.
בד"כ המוכרים לא ידעו על סמך הדגם של המכונה את סוג החגורה, דבר זה יודעים אצל היצרן, ולקנות שם חלקים זה לא זול בכלל (דוגמא קטנה - חיישן של מקרר בחנות חלפים עלה לי 60 ₪, אצל החברה ביקשו על אותו חיישן- 250 ₪)
אם החגורה בלויה ברמה שלא ניתן לזהות עליה מספרים - כדאי להתקשר לחנות החלפים לשאול אם יש להם פתרון לבעיה ואם לא - להתקשר לחנות אחרת, עד שנמצא יהודי צדיק ורחמן שיוכל לסייע לנו.הלבשת החגורה החדשה
חזרנו מהחנות עם חגורה חדשה, וכעת צריך להפשיל שרוולים.
להכניס את החגורה זה קצת סיפור, החגורה הרי צריכה להיות מולבשת על גבי התוף מלמעלה, ועל גבי המנוע מלמטה. תוך לחץ חזק על התוף.
הנה תמונה כללית בתמונה זו הרצועה עדיין לא מולבשת במקומה על גבי המנוע.
בדרך כלל בשביל להלביש את החגורה על גבי המנוע צריך להוציא את התוף עם הציר שלו מהגב של המכונה ולהעביר בינהם את אחד הצדדים של החגורה, כאשר הצד השני נשאר על גבי התוף. לצורך כך יש לפרק את רוב גב המכונה, (למטה אני משאיר את הברגים), ומושך את גב המכונה עד שיהיה רווח בין ציר התוף לגב המכונה.
אבל בשביל לפרק את ציר התוף מהגב של המכונה - כל יצרן יש לו את הרעיונות שלו איך הציר יושב בגב האחורי, בדרך כלל יש איזה פין או תופסן שתופס את הציר וצריך לשחרר אותו, מקווה בהמשך להביא תמונה של יצרן אחד.
כעת צריך להתאמץ כדי להשחיל את החגורה בין הציר לגב האחורי של המייבש, לפעמים כדאי להעזר באדם נוסף.
לאחר שהצלחנו בחסד ה' להעביר חצי מהחגורה אל מתחת לתוף - כעת צריך להלביש את החגורה על המנוע, מהמנוע בולט מוט עם חריצים ועליו צריכים להיות מונחים חריצי הרצועה.
במייבש עם קונדנסור (זה שצריך לרוקן את מגירת המים אחרי הייבוש) בשביל להלביש את הרצועה במקומה על המנוע היא צריכה גם לעבור בדרך כלל מפוח עד שתגיע למקומה (מפוח - מין מאוורר בצורת קערה, נמצא מתחת לפלסטיקים לבנים שמכסים אותו, צריך להסיר אותם ומתחתם יהיה המפוח, גם את המפוח לפעמים צריך לפרק, מומלץ לצלם כל דבר לפני שמפרקים שנדע אחר כך איך להחזיר).כעת , החגורה חייבת להיות מתוחה, גם כאן לכל יצרן יש רעיונות משלו איך לגרום לחגורה להיות מתוחה, מכיון שאנו הגענו למייבש כאשר החגורה כבר קרועה אין לנו דרך לשחזר איך היא היתה מתוחה. ועלינו לנסות להבין מהנתונים שאנו רואים בשטח.
ישנם חברות שבהם יש קפיץ שתופס את המנוע, עלינו לדחוף את המנוע נגד כיוון הקפיץ ולהלביש את החגורה. (זה די קשה, לפעמים עדיף לנסות לפרק את הקפיץ מהמנוע ולהלביש את הקפיץ אחרי שנשים את החגורה) לרוב יש גלגל פלסטיק נוסף שעוזר במתיחה כאשר הצד החלק של הרצועה מתגלגל עליו.
ישנם חברות שיש "מותחן" שהוא גלגל פלסטיק, שאותו עלינו לשחרר, או את הברגים שמחזיקים אותו, להלביש את החגורה כשהצד החלק נוגע בגלגל הפלסטיק ולהחזיר.
ישנם חברות שצריך לפרק את המנוע ממקומו כדי להלביש את החגורה. ובחיבורו בחזרה למקומו היא נמתחת.
ישנם חברות שמשלבות, ולפעמים רק כאשר נחבר סופית את התוף במקומו בציר - אז תבוצע המתיחה.
בקיצור, גם אני, שעברתי כמה מייבשים, צריך לפעמים לשבת ולחשוב ולנסות. וברוב המייבשים נדרש שימוש בכח פיזי ומאמץ על מנת לבצע את המתיחה הזו.יש טכנאים שממליצים במקרה שהרצועה בלויה לבדוק את הקבל עם רב מודד, על אופן המדידה - בהמשך המדריך.
בדיקת והחלפת קבל
אם החגורה שלמה ב"ה, נבדוק את הקבל.
נרחיק מהשטח יצורים קטנים חמודים וסקרנים המכונים בלשון הקודש "ילדים", נרחיק גם סתם ארחי פרחי המכונים בלשון הקודש "מבוגרים", וכעת נפעיל את המייבש כאשר המכסה העליון פתוח.
לאור הבדיקה הראשונית שעשינו אנו אמורים לשמוע זמזום של המנוע אבל התוף פשוט לא מסתובב.
כפי שאמרנו לעיל תפקיד הקבל לתת דחיפה למנוע, ננסה לתת את הדחיפה במקומו, בזהירות רבה מלגעת בכל נקודות החשמל נדחוף עם היד את התוף, כדי שיתחיל להסתובב, אם התוף מתחיל להסתובב וממשיך עוד ועוד- סימן שהבעיה היא בקבל. ועלינו להחליף אותו.
ננתק את המייבש מהחשמל, נפתח את אחד הצדדים של המכונה, במייבש קונדנסור בדרך כלל צריך לפתוח את צד ימין (הצד הנגדי למעבה), ונחפש בסמוך למנוע מין דוד שמש קטן בצבע לבן או בצבע כסף. הוא מחובר בחוטי חשמל למנוע.
לפני שנחליף אותו ניגע באמצעות טסטר בשני הראשים שלו ביחד כדי לפרוק את המתח (אם כי אני לא בטוח שזה נצרך, מי שפותח מיקרוגל חייב לפרוק ולכן יש אזהרות על גביו, על המייבש אין אזהרות כאלה, אשמח אם אחד הקוראים יוכל להחכים אותי בעניין זה)
כעת נוציא את הקבל, (מחובר בהברגה, לפעמים עם אום ולפעמים ללא אום) ונוציא ממנו עם פלייר או טסטר את החוטים המחוברים אליו (כדאי לצלם את אופן החיבור לפני ההוצאה)
אם יש לנו רב מודד שמודד קיבוליות (לא כל כך מצוי) נוודא שהקבל תקול, נסתכל כמה מיקרו פאראד רשום על גבי הקבל- מספר שלידו מסומן הסימון הבא:
וכך זה נראה על הקבל:
נכוון את הרב מודד על קיבוליות, נשים פרוב אחד על כל פין ונראה כמה רשום ברב מודד, אם הקיבוליות של הקבל פחות מ60% ממה שרשום על גבי הקבל - הקבל תקול.
אם אין לנו רב מודד מתאים - נלך להחליף את הקבל ללא בדיקה זו.
נחליף את הקבל בחנות חלפים, הוא לא אמור להיות יקר - עד 50 ₪. ונחבר הכל כבתחילה.
כעת המייבש יחזור להסתובב בעזרת ה'.אבל, עדיין זה לא בטוח שהוא גם יחמם... במקרה שהקבל התקלקל, יכול להיות שהתרמוסטט שעל הגוף חימום קפץ, כי הגוף חימום התחמם מידי בגלל חוסר אויר, אבל זה כבר במדריך אחר...
שנזכה לייבש בגדים לקראת בוא בן דוד מלכנו!
בהצלחה רבה רבה!נ.ב. התמונות נלקחו ממייבש מכני שעושה עבודה מצוינת כבר 16 שנה, בלי כרטיס ובלי חיישנים... מומלץ בחום, לכו על מכני. (אם כי אני לא בטוח שיש היום בשוק...)
-
-
-
-
-
-
-
-