מדריך | תנור אפייה תקלות פרק א'1 - תא תנור לא נדלק -סיבות שונות והחלפת בורר מצבים
-
מה עושים כשאחד התאים בתנור לא נדלק או נורה נדלקת אבל התנור לא מתחמם בכלל?
כאשר התנור לא נדלק עלינו לבדוק מספר אפשרויות.
נמנה אותן אחת לאחת:- בתנור עם צג - אולי התנור עבר למצב 'אוטומט'
- אולי התנור עובד ורק הנורה נשרפה
- בעיה בתקע או בשקע - שייך גם כאשר הנורה נדלקת אבל התנור לא מתחמם כלל.
- בעיה בתרמוסטט בטחון
- בעיה בבורר המצבים - שייך גם כאשר הנורה נדלקת אבל התנור לא מתחמם כלל.
כעת נרחיב בעזר אלקי ישראל על כל בעיה ועל פתרונה
בתנור עם צג - אולי התנור עבר למצב 'אוטומט'
הדבר הראשון שיש לבדוק, ישנם תנורים (עם צג) שכאשר ישנה הפסקת חשמל וכדומה הם נכנסים למצב של הדלקה בטיימר, ומהבהב או מופיע בהם כמה אפסים אם יש לתנור צג עם שעון וכדומה, כדאי לנסות ללחוץ על הכפתורים שליד השעון, בפרט על mode אולי זה יעזור, לפעמים נצרכות כמה לחיצות להעביר אותו למצב ידני, כדאי לבדוק בהוראות ההפעלה.
אם זה לא המקרה - נעבור הלאה.אולי התנור עובד ורק הנורה נשרפה
הדבר השני שיש לבדוק כאשר נראה שהתנור לא נדלק, הוא אולי רק הנורה נשרפה, נדליק את התנור ונכניס את היד לתא הבעייתי, נפעיל אותו ונבדוק אם הוא מתחמם.
אם לא מתחמם כלל - נבדוק את התקע והשקע.אולי הבעיה בשקע או בתקע
בתנור חד תאי - נשים בשקע מכשיר שצורך זרם חשמל משמעותי (מכשיר עם גוף חימום, קומקום, מגהץ, פלטה וכדו' לא מטען או מנורה, כי לפעמים חלק מהחוט עדיין מחובר ומספק זרם חלש אבל לא זרם מספיק לגופי חימום) אם המכשיר עובד, אז השקע תקין .
נבדוק את התקע, אם ניתן לפרק אותו, אם לא ניתן לפרק אותו (עשוי גומי יצוק) הגיוני שלא בו נמצאת התקלה.
ונעבור לבדיקה הבאה שבהמשך המדריך.
בתנור דו תאי - נבדוק את התא השני, האם הוא נדלק? אם גם הוא לא נדלק - כנראה התקלה היא בתקע או בשקע, נבדוק אותם כמו בתנור חד תאי, אם התא השני מחמם אין צורך לבדוק אותם ונעבור ישר לבדיקה הבאה.בעיה בתרמוסטט בטחון.
תרמוסטט הוא חלק בתנור שמנתק את זרם החשמל כאשר החום מגיע לטמפרטורה מסוימת.
לכל תא בתנור יש בדרך כלל שני תרמוסטטים.
אחד מהם - תרמוסטט בטחון, תפקידו לכבות את התנור אם החום מגיע לגובה מוגזם ויש חשש לשריפה. (את התרמוסטט השני נעזוב לנפשו הוא בדרך כלל גורם לתקלות אחרות.)
תרמוסטט הבטחון נמצא צמוד לתא של התנור מאחוריו או מעליו.
יחסית קל להגיע אליו, אחרי שניתקנו את התנור מהחשמל נפתח את הגב האחורי של התנור ונחפש משהו שנראה בערך כך:
נבדוק בו עם רב מודד רציפות, אם יש בו רציפות הוא תקין. למי שאין רב מודד יוכל לנתק את החוטים משני צידיו של התרמוסטט ולחבר אותם זה לזה, חובה לעשות זאת בזהירות, ובאחריות(לכסות את החיבור באיזולירבנד כראוי) . אחר כך יחבר את המכסה החיצוני מחדש ויפעיל את התנור ויראה האם הפעם התנור מחמם, אם כן - סימן שזו התקלה ועליו להחליף תרמוסטט בטחון (לא להפעיל את התנור כך! להחליף תרמוסטט!)
אם ישנה רציפות בתרמוסטט בטחון, או שקיצרנו אותו והתנור עדיין לא נדלק - נעבור לבדוק את בורר המצבים.בעיה בבורר המצבים - שייך גם כאשר הנורה הצהובה שבתוך תא התנור נדלקת אבל התנור לא מתחמם כלל.
טיפול בבעיה זו שייך למומחים.
בורר המצבים הוא החלק שאנו מסובבים בכל הפעלה כדי לבחור את התוכנית שאנו מעוניינים בה.
תפקידו להזרים חשמל לגופי חימום ולטורבו (מאוורר) לפי רצוננו.
אחת התקלות היותר מצויות בתנורים היא תקלה בבורר המצבים.
בסקר תקלות קטן שערכתי מתוך 51 תנורים שהוזמנתי לתקן - ל 26 היתה תקלה בבורר המצבים (51%)
הנה תמונה של בורר מצבים , ראו כמה חוטים מחוברים אליו, וזה עוד קטן יחסית...
החוטים מחוברים לבורר באמצעות תופסנים שנקראים "נעל קבל"
איך מגיעים לבורר המצבים?
דבר ראשון ננתק את התנור מהחשמל.
אם התנור ללא כיריים גז (בילד אין), אז זה די פשוט, מוציאים את התנור מהארון, פותחים את הברגים שבמכסה העליון מרימים, שם נפגוש אותו.
אם לתנור יש כיריים גז ויש בו רק תא אחד - בדרך כלל אפשר להגיע לבורר מהחלק האחורי של התנור, כמו בתנור הזה:
בתמונה רואים את הבורר ששלפתי אותו ממקומו בקדמת התנור אל אחורי התנור.
יש לשים לב שפעמים רבות ישנו חלק מגומי שחור עבה שנמצא בין הבורר לנקודת החיבור שלו בתנור, ויש לוודא שלא יפול בתנור כשנוציא את הבורר ממקומו, אם נחבר את הבורר החדש ללא הגומי - הברגים לא יחזיקו כראוי את הבורר החדש , או שהבורר החדש יהרס כשנבריג אותו למקומו, כי הברגים ארוכים מידי ללא גומי זה.אם יש שני תאים וגם כיריים של גז, כמו התנורים היותר מקובלים במחוזותינו -
אם ניתן להגיע מאחורי התנור - מה טוב, אבל בדרך כלל הגישה קשה.
ננסה להוריד את מכסה הכיריים ממקומו, כדי להגיע לבורר שתחתיו.
מכסה הכיריים מחובר לתנור בדרך כלל בשלושה אופני חיבורים:
א. ברגים שנמצאים מאחורי התנור.
ב. או ברגים בשני צידי התנור. או שני תופסנים משני צידי המכסה. (בתמונה רואים את התופסן מאחורי המברג)
ניתן לשלוף מהתופסנים את המכסה באמצעות מברג פס.
יכול להיות שניתן להרים את המכסה כבר כעת, אבל כל צינורות הגז מחוברים למכסה, אני חושב שעדיף לא להסתכן אלא להמשיך ולפרק את המכסה, אבל אולי מי מהקוראים מכיר את המערכת יותר טוב ויאשר שאין חשש מכך שצנרת הגז תיפגע אם נרים את המכסה לגובה כאשר היא מחוברת.
אני כן מעדיף לפרק את הגז, כך גם יהיה יותר נוח לעבוד, ולכן נעבור לפרק את החיבור של המכסה לצנרת הגז, אבל צריך לדעת שלוקחים בזה סיכון מסוים למראה של התנור... וכמו שנבאר.
ג. פירוק הברגים שנמצאים מתחת לכיפות הגז.
בדרך כלל מתחת לכיפות הגז ישנם שניים או ארבעה ברגים
צריך לפרק את כולם, ובגלל הצטברות של שומנים שרופים פעמים רבות בורג או שניים או יותר... לא נפתחים.
אתה יכול להזיע הרבה, והבורג פשוט תקוע, והינך רואה מול עינך הכלות איך הוא נטחן יותר ויותר.
הנה דוגמא למקרה של בורג סרבן במיוחד בכיריים לא כל כך נקיות... (לא לבעלי לב חלש...)
הבורג לא הסכים לצאת ונטחן, גם מברגת אימפקט לא עזרה, ובעל בית אישר לבצע לו סיכול ממוקד באמצעות קדיחה, ובמהלך הקדיחה המקדחה גלשה ימינה ושמאלה... קצת הצטערתי מהתוצאה... והיה צורך לאטום את החור אחר כך כדי למנוע נזילה מהכיריים אל מערכת החשמל שתחתם.
מה עושים למזער נזקים?
לדאוג לכיריים נקיות ביום יום.
לשים מסיר שומנים כמה דקות לפני הפתיחה.
להשתמש בראש מברגה שמתאים בדיוק לבורג, ועם מברגת אימפקט.
ולהתפלל לה'.
אבל טכנאים מודיעים מראש: יש סיכוי שנקדח את ברגים.
אשמח לשמוע עצות נוספות מהקהל.איך שולפים את הבורר ממקומו?
נשלוף את הכפתור שאיתו בוחרים את התוכניות ממקומו, בדרך כלל אחרי שנוציא אותו נראה מאחוריו שני ברגים שמחזיקים את הבורר מצבים.
לפעמים הברגים פנימיים יותר ולא ניתן לפתוח אותם מבחוץ, יש צורך לפרק טס מתכת שנמצא בפנים ואליו מחובר הבורר.
בשלב זה מומלץ לצלם את התנוחה של הבורר איך הוא עומד כאשר הוא על מצב כיבוי , ולמה?
כאשר נסתכל על הידית של הבורר נראה שהוא עשוי בצורת חצי עיגול בערך.
הכיוון של העיגול משתנה בין דגם לדגם, ישנם דגמים שהכיוון משתנה בין כפתור לכפתור.
אם כשנחזיר את הבורר מצבים נשים אותו הפוך ממה שהוא היה - מובטח לנו שישו ושימחו.
כעת נפרק את שני הברגים ונוציא את הבורר ממקומו.
נבדוק אם אנו רואים סימני שריפה כמו כאן (צילמתי את הבוררים ללא חוטים, בהמשך נסביר איך מפרידים את החוטים מהבורר):
(בדרך כלל רק בנקודה אחת ישנה שריפה, משום מה הבורר הזה קצת הגזים)
לא תמיד רואים סימני שריפה. קרה לי פעם שפשוט היה פירור שמנע חיבור בין המגעים. וגם לא תמיד סימן שריפה מכריח שאין זרם.
לכן עדיף לבדוק מגע אחרי מגע עם רב מודד אם ישנה רציפות מצד לצד של הבורר תוך כדי סיבוב של הידית של הבורר סיבוב שלם, אם בכל הסיבוב אין רציפות - זו התקלה. (חוץ ממגעים שאין בהם חוטים, שאין צורך בהם ברציפות) הסבר יותר מפורט יש במדריך הזה
עקרונית אפשר להסתפק בסימני שריפה, אבל הם פחות ודאיים.הערה חשובה: בתנור דו תאי של דלונגי יש בבורר פטנט נחמד שמונע את הדלקת שני התאים יחד (מטעמי כשרות), שכאשר לדוגמא התא העליון על מצב כבוי, יש בבורר שלו מגע שמאפשר העברת זרם לתא התחתון, וכאשר התא העליון על מצב דלוק המגע הזה נפתח, לכן כאשר תא אחד לא תקין ולא מצאנו תקלה בבורר שלו יש לבדוק אולי התקלה בבורר של התא השני. בשביל למצוא איזהו המגע שאחראי על התא השני עלינו להסתכל איפה יש מגע שרק במצב כבוי הוא מאפשר מעבר זרם.
איך מנתקים את החוטים?
דבר ראשון מצלמים את הבורר מכל הכיוונים, שנזכור היכן היה כל חוט.
אני משתדל גם לרשום בדף, כי לפעמים בצילום רואים בלאגן ולפעמים הצבע בצילום לא ברור. לרשום בצורה ברורה מה הסדר בשמאל ומה בימין, (ומה הכוונה שמאל ומה הכוונה ימין...), ואם יש תאים ריקים - לציין את המיקום המדויק.
בכתיבה יש לשים לב בעיקר בחוטים שיש אותו צבע פעמיים - להבדיל בינהם, חוט כחול עבה וחוט כחול דק, אדום בהיר אדום כהה וכדומה.
יש לשמור את הדף, חבל לזרוק תנור לפח על איבוד הדף הזה, גם טכנאים לא יוכלו לעזור יותר מידי במקרה שהדף נאבד.
ישנם בוררים שמחובר אליהם תרמוסטט יש להפריד אותם זה מזה על ידי טסטר או מברג פס.
(ניתן לדעת זאת כבר מבחוץ אם הכפתור משלב מעלות בתוך התוכניות שלו)
כעת ניתן להוציא את החוטים, נכניס טסטר או מברג קטן מתחת לנעל הקבל ונשלוף אותו מהבורר.
בשלב זה אני מדביק את כל החוטים ביחד באיזולירבנד שלא יתפזרו ברחבי התנור. עדיף להדביק את החוטים של כל צד במאגד נפרד.
אין להחזיר את התנור לחשמל עד סיום התיקון והכנסת הבורר החדש למקומו אלא אם כן נבודד היטב כל חוט בנפרד, ונבודד אותם שלא יגעו בגוף התנור. (בתנור עם כיריים של גז בגלל הניתוק מהחשמל המצת לא יעבוד, וצריך לעדכן את בני הבית שיש להדליק את הגז עם גפרור או מצית.)
כעת ניקח את הבורר לחנות חלפים ונבקש אחד כזה בדיוק.
נחבר את כל החוטים על פי הכיתוב בסיוע הצילומים.
כאשר נחזיר את הבורר נוודא שהוא מוחזר כאשר במצב כבוי הידית היא באותה תנוחה כמו הבורר המקורי במצב כיבוי, כמו שהסברנו לעיל.
גם יש לוודא שצינור המתכת שעובר סמוך אליו לא נוגע בו, מה שיגרום לפחת ליפול.לבעלי תנור דלונגי שהבורר נשרף פעם אחר פעם -ממליץ להוסיף בורר מצבים במקום להחליף
בהצלחה רבה,
ועוגות טעימות ומשמחות לדברים משמחים! -
-
-
-
-
-
-
-
-
-