מדריך | תקלות במכונת כביסה פרק ו - התוף לא מסתובב
-
מהו התוף במכונת הכביסה? התוף הוא מיכל המתכת שבו הבגדים נמצאים, בשלב הכביסה הוא מסתובב בנחת ובכך משפשף את הבגדים זה בזה לצורך הכביסה, בשלב הסחיטה הוא מסתובב מהר מאוד וכך המים עפים מהבגדים דרך החורים שבמיכל - החוצה, להתחיל את המסע המופלא אל הביוב.
התוף של מכונת הכביסה לא מסתובב, מה אני יכול לעשות לשיפור המצב? (חוץ מלהתקשר לטכנאי.)ישנם כל מיני סיבות לכך שהתוף לא מסתובב, אנו נביא כאן שתי סיבות נפוצות שאפשר לנסות לטפל בהן לבד, הראשונה פשוטה למדי, השניה קצת יותר קשה לטיפול.
נקדים ונאמר שפתרונות אלו לא שייכים לבעלי מכונת LG מהשנים האחרונות, החברה הזו פיתחה פתרון מוצלח לסיבוב התוף, שבו אין את שתי התקלות שנזכיר, ויש להם 10 שנים אחריות על המנוע, אז אם לא עברו 10 שנים - פשוט תתקשרו אליהם.
לרוב החברות (נכון לזמן כתיבת המאמר):
בדיקה ראשונה - האם הבעיה בחגורה
ננתק את המכונה מהחשמל ונלך אל מאחורי המכונה, שם נפתח את הגב של מכונת הכביסה.
(לצערנו ישנן חברות שאי אפשר לפתוח את הגב של המכונה, לפחות בחלק מהדגמים, כמו אלקטרה וסוזוקי, בהמשך אתייחס אליהם, טיפול בבעיה זו בחברות אלו מיועד למתקדמים)
אחרי שפתחנו את הגב נראה מין עיגול שנראה כמו הגה גדול (גלגל תנופה)
ונראה את הקצה של המנוע שמציץ מתחת לדוד - (הקצה של המנוע נראה כמו גליל עם חריצים, דוד הוא מיכל הפלסטיק שבתוכו נמצאת הכביסה)
כמו שרואים בתמונה את הגלגל ואת קצה המנוע יחד אמורה להקיף חגורה, כשהבליטות שישנם בחגורה נכנסות לחריצים שבקצה המנוע. כאשר המנוע מסתובב, הוא מסובב את החגורה שמסובבת את גלגל התנופה , הגלגל מחובר לתוף שבתוכו הבגדים, והעסק רץ.
אם החגורה מתוחה במקומה נעבור לבדיקה השנייה שמופיעה בהמשך - בדיקת המנוע, דבר זה מיועד למתקדמים.אם החגורה לא מתוחה במקומה - נחפש אותה ונמצא אותה, ונבדוק אותה, אם היא שלימה - אולי זה סתם אירוע חד פעמי, ואנו יכולים להלביש אותה בחזרה, לפני שנלביש את החגורה נגלגל קצת את גלגל התנופה לוודא שהוא מסתובב חופשי, אם הגלגל לא מסתובב כראוי - כדאי להתייעץ עם טכנאי בטלפון, ישנה אפשרות שהתיקון יהיה יקר מאוד ורק במכונות יקרות אולי הוא ישתלם.
אם ראינו שהגלגל מסתובב כמו שצריך - נלביש את החגורה כאשר הבליטות והחריצים כלפי פנים והכיתוב כלפי חוץ, קודם על גבי המנוע, ואחר כך על הגלגל, היא צריכה להיות ממש מתוחה ולכן קצת קשה להלביש אותה על הגלגל, נעשה זאת כך: אחרי שהלבשנו על קצה המנוע נצמיד את החגורה לגלגל באמצע הגובה שלו, ותוך כדי שאנו מצמידים את החגורה לאט לאט נסובב את הגלגל עד שתמתח על כולו.
אמנם, הגיוני שהחגורה נפלה כי היא התארכה מעט, ואז התקלה תחזור כעבור חודש חודשיים או פחות או יותר.במקרה שהתקלה חוזרת, או במקרה שהחגורה נהרסה - ניקח את החגורה לחנות חלפים ונבקש חגורה מתאימה, ישנם המון סוגי חגורות, על החגורה רשומים מספרים ואותיות שמבטאים את אורך החגורה, גמישותה, את עובי הבליטות ומספרם, הרוחב של החגורה פחות קריטי. תנו למוכר למצוא לכם חגורה מתאימה. ואז נלביש אותה כמו שכתבנו לעיל.
בד"כ המוכרים לא ידעו על סמך הדגם של המכונה את סוג החגורה, דבר זה יודעים אצל היצרן, ולקנות שם חלקים זה לא זול בכלל. (דוגמא קטנה - חיישן של מקרר בחנות חלפים עלה לי 60 ₪, אצל החברה ביקשו על אותו חיישן- 250 ₪)החלפת חגורה בדגמים שלא נפתחים מאחורה -
מיועד למתקדמים
במכונות שאי אפשר לפתוח את גב המכונה מאחור, הסיפור הוא מורכב יותר ומיועד לאנשים עם כישורים טכניים, אני מאוד מקווה שתצליחו, תקראו ותתרשמו אם זה מתאים לכם לפני שמתחילים.
אחרי שהוצאנו את המכונה מהחשמל נפתח את המכסה העליון של המכונה (בשביל כך צריך לפתוח ברגים מאחורי המכונה שמחזיקים אותו, ולמשוך את המכסה אחורה) משם נוכל לבדוק האם החגורה נפלה, אם כן - נוציא אותה, לפעמים קשה להוציא אותה בגלל בעיות גישה, ונצרך לפרק חלקי בטון, חבל שהחברות הללו לא בנו את המכונה בצורה יותר הגיונית.
הקושי הוא איך להצליח להלביש את החגורה על גבי גלגל התנופה כאשר אין לנו גישה אל רובו.
בשביל להלביש את החגורה החדשה נשכיב את המכונה על הצד ונעבוד מן התחתית הפתוחה של המכונה, נלביש את החגורה על קצה המנוע מלמטה, נחבר עם שני אזיקונים במרחק שני ס"מ אחד מהשני את החגורה לגלגל התנופה כשהחריצים של החגורה צמודים על הגלגל, ונסובב את הגלגל עד שהחגורה תתלבש על כל הגלגל, ואז מסובבים בחזרה את הגלגל לגישה נוחה לאזיקונים ונחתוך בזהירות גדולה את האזיקונים. (זהירות ! אם נשאיר אותם שם בזמן ההפעלה – אני משער שתהיה קטסטרופה... ברוך ה' לא ניסיתי...)בדיקה שנייה - פחמים גמורים במנוע - מיועד למתקדמים
אם החגורה נמצאת במקומה - ישנה אפשרות נוספת שבגללה התוף לא מסתובב - הפחמים במנוע גמורים.
אמנם בזמן האחרון חברות רבות נתנו אחריות רבת שנים על המנוע (בעקבות הפיתוח המוצלח של LG) אם יש למכונה שלכם 10 שנים אחריות – כנראה לא זאת התקלה, כי אין פחמים במנוע.
אם אין אחריות - אז הגיוני שזאת הבעיה, אם כי תיקון זה מיועד למי שאוהב 'להתעסק'במנוע של הרבה מכונות הכביסה עדיין ישנם פחמים שתפקידם לתת חשמל לחלק המסתובב שבמנוע, הם אמורים להישחק במשך השנים, אם המכונה עובדת כמה שנים (5-6) במשפחות 'פון אונזער' - הגיוני שהפחמים נגמרו. בתמונה נראים פחמים שהופרדו מהמנוע, אחד במצב טוב והשני (זה שהוצא מתוך הפלסטיק) גמור.
ראשית נוודא שהמכונה לא מחוברת לחשמל, נסתכל מתחתית המכונה, ישנם מנועים סגורים שבהם לא רואים את הפחמים. במנועים אלו קשה לדעת מה גורלם. במנועים שבהם הם נראים אפשר להסתכל על הפחמים.
ננקה אותם עם נייר טואלט, אם רואים מספרים לבנים - כנראה הפחם סיים את תפקידו (בתמונה למעלה רואים את המספרים של הפחם הארוך רק בגלל שהוא לא מולבש בתוך המנוע, כשהוא במנוע האותיות יהיו עמוק בתוך הפלסטיק.)
כך זה נראה וסליחה שהצילום מטושטש:
נשלוף את החוטים המחוברים לפחמים ונפרק את הפחמים (שני ברגים בכל פחם), ישר תראו שהם גמורים לפי הגודל שלהם, פחמים אמורים להצמד מכח הקפיץ שמצמיד אותם למנוע, אם כששחרננו אותם הם לא יצאו יותר החוצה - הם גמורים, קחו אותם לחנות החלפים.
במנועים סגורים אפשר לקחת את כל המנוע לחנות, נצלם את החיבורים של המנוע מכל הכיוונים, ננתק אותו מהחוטים שמחוברים אליו, נוריד את החגורה ממנו, באמצעות בוקסה וראצ'ט נוציא שנים או ארבע ברגים שמנמנים שמחזיקים אותו (קצת קשה) ונפריד אותו מהדוד (גם קצת קשה).
ניקח אותו לחנות חלפים, הם יבדקו אותו, ואם צריך ישימו חדשים.
כשנחזור לא נשכח להחזיר למקום את כל החיבורים ולהלביש את החגורה כמו שאמרנו.תמיד טוב לצלם כל דבר לא מוכר שאנחנו מפרקים ורוצים שיחזור כראוי.
נראה לי שאלה התקלות הנפוצות , ישנם עוד, אבל הן שייכות לטכנאים ואני מתרשם שהן פחות נפוצות.ולסיום - למי שרוצה לדעת יותר
מה החילוק בין מנוע של מכונת כביסה LG לשאר החברות?
תשובה: שני הבדלים מרכזיים: א. ב LG המנוע יושב סביב לציר של התוף ומסובב את התוף ישירות. בשאר החברות המנוע יושב מתחת לציר של התוף ומסובב את התוף באמצעות חגורה.
ב. בLG אין במנוע חומר מתכלה, כמו שכתבנו כבר בזמן האחרון עוד כמה חברות הצטרפו בכמה שנים של איחור.
בגלל הנקודה השנייה התחילו LG וחברות נוספות לתת 10 שנים אחריות על המנוע.
אבל בLG יש את היתרון שאין תקלות בחגורה.
והנה תמונה של מנוע LG . השוו אותו לגלגל התנופה שנראה לעיל (של חברת סימנס)
אפשר לשאול שאלות בפורום ואשתדל בלנ"ד לענות בפירוט.
אני מתנצל מראש בפני הממתינים, אני משתדל להכנס לאינטרנט רק בימי שלישי. -
שטיגליץ