מדריך | מוצרי חשמל כללי פרק ג - הרב מודד
-
אין ארגז כלי העבודה שלם ללא הרב מודד.
גם אם הארגז שלך נראה מושלם בלעדיו - כנראה שטעות בידך.
מהו הרב מודד, למה הוא מיועד, ואיך משתמשים בו - בפרק הבא.ברב מודד משתמשים כדי לבדוק ולמדוד דברים רבים באמצעות מכשיר אחד.
ניתן כמה דוגמאות: האם המתג שברשותי תקין? נמדוד על ידי בדיקת רציפות. (יוסבר בהמשך)
האם הגוף חימום שלפני תקין? נמדוד במדידת התנגדות. (כנ"ל)
האם הקבל שבמייבש תקין? נמדוד במדידת קיבוליות. (כנ"ל)
בעבר לכל מדידה היה נצרך מכשיר מיוחד, כאשר איחדו את כולם למכשיר אחד הוא נקרא "רב מודד".לפנינו דגם מסוים של רב מודד עם צבת של חברת ZEM . ישנם רבי מודד שיש בהם פחות אפשרויות. כגון בלי צבת, בלי מדידת טמפרטורה או בלי מדידת קיבוליות.
המבנה הכללי של הרב מודד
ברב מודד שבתמונה ישנן את האפשרויות הבאות:
מדידת זרם (אמפר) A בצבת או עם הפרובים
מדידת מתח (וולט) V זרם ישיר וחילופין
מדידת תדירות (הרץ) HZ - לא התעסקתי בזה כטכנאי, לא יודע למה זה שימושי.
מדידת התנגדות (אום) Ω
בדיקת רציפות
בדיקת דיודות
מדידת קיבוליות
מדידת טמפרטורה במעלות צלסיוס Cבכל מדידה הרב מודד בהתחלה מראה על הצג ערכים נמוכים עד שהוא מתייצב על הערכים הנכונים.
המדידה נעשית באמצעות מין דוקרנים שנקראים "פרובים" (בתמונה לעיל) יש לחבר את הפרוב האדום לחור האדום ואת הפרוב השחור לחור השחור.נא לשים לב!
מדידת התנגדות ורציפות נעשית בזמן שאין זרם חשמלי פעיל
מדידת זרם ומתח נעשית בזמן שיש זרם חשמלי פעיל.
אבל יש הבדל בין מדידת זרם למתח, זרם מודד כמה כוח המכשיר החשמלי עצמו צורך, מתח מודד כמה מתח מספק לנו נותן הכח.
לדוגמא - מתח נמדוד בבטריה כשהיא מחוץ למכשיר, ובחשמל הביתי - בתקע כאשר אין בו מכשיר חשמלי.
זרם נמדוד כשהבטריה בתוך המכשיר ובחשמל הביתי - כשהמכשיר החשמלי פועל.
אופן מדידת זרם.
כאשר אני רוצה לדעת כמה אמפר צורך מכשיר עלי לכוון את בורר המצבים ל A
כעת ישנן שתי אפשרויות: או לנתק את אחד החוטים המוליכים חשמל ולחבר את הפרובים לשני חלקי הניתוק ולהפעיל את הזרם כדי שיעבור דרך המכשיר... לא מומלץ במכשירים שצורכים הרבה חשמל...
אפשרות שניה: להשתמש בצבת של הרב מודד.
להכין מאריך מפוצל (בהמשך תמונה) לחבר את התקע לחשמל בקיר ואת השקע למכשיר, להפעיל את המכשיר החשמלי ולהכניס לצבת של הרב מודד את חוט הפאזה (חום) או את חוט אפס (כחול) הצג יראה כמה אמפר צורך המכשיר כעת. (ניתן להוציא את הפרובים בבדיקה זו)
לפנינו תנור רדיאטור שצורך 11.68 אמפר
נצלם קצת יותר מקרוב כדי שנבין שבעצם החוט עובר באויר של הצבת ללא צורך במגע
והנה תמונת מאריך מפוצל
מומלץ להכין כזה - למי שקונה רב מודד עם צבתבשביל מה אני משתמש בזה?
בתור טכנאי אני רוצה לבדוק אם תנור אפייה עובד, במקום לחכות שיתחמם אני בודק כמה זרם הוא צורך, ואם זה מתאים לשני גופי חימום או לאחד, זו דוגמא אחת מתוך מכלול של אפשרויות.
אפשר איתו למדוד כמה צורך מכשיר חשמלי ובאיזה עדיף להשתמש, על כל מכשיר רשום כמה וואט הוא צורך במקסימום שלו, אבל אם לדוגמא אני משווה בין רדיאטור שמופעל על חצי כוח מול מזגן - כדאי להשתמש במדידת זרם. (כמובן שהצריכה תלויה גם בתרמוסטט, אבל זה לא הנושא שלנו...)אופן מדידת מתח
שימושי בכל בית לבדיקת בטריות.
כאשר ברצוני לדעת כמה מתח מפיק מקור הזרם עלי לכוון את בורר המצבים ל v
עלי לבחור במכשיר אם ברצוני למדוד זרם חילופין (זרם שבא בגלים, כמו הזרם הביתי הרגיל, רשום ברב מודד (Alternating Current) AC) או זרם ישיר (סוללות או שנאי, רשום ברב מודד Direct ) DC Current).
ניידע אתכם רק שבזרם חילופין צדדי הזרם נקראים פאזה ואפס ובזרם ישיר הם נקראים פלוס ומינוס.
לאחר מכן עלינו לחבר את הפרוב החיובי האדום לפאזה או לפלוס והפרוב השלילי השחור לאפס או למינוס ולבדוק את המתח.
בבדיקת שקע ביתי (יש לכוון על AC)- שני החורים העליונים - אחד פאזה ואחד אפס. אמור להיות 230V לערך.
בבדיקת סוללה (יש לכוון על DC) - רשום היכן המינוס והיכן הפלוס. סוללה אמורה להראות קצת יותר או קצת פחות ממה שרשום עליה. סוללה של 1.5V שמראה 1.3V לא ראויה לשימוש.בבדיקת שנאים (יש לכוון על DC) - השנאי מסתיים בדרך כלל בצינור חלול.
ובד"כ תוכו הוא פלוס והחוץ הוא מינוס, דבר זה רשום על המדבקה שעל השנאי. יש לחבר את השנאי לשקע ולבדוק שהמתח שרשום עליו הוא המתח שעובר בו.סימון על השנאי המראה שהתוך הוא פלוס והחוץ מינוס
אופן מדידת התנגדות
כאשר ברצוני לבדוק אם גוף חימום תקין (לדוגמא) אני בודק באמצעות בדיקת התנגדות.
כוון את בורר המצבים למדידת אומים Ω
התנגדות נמדדת באומים (=אוהמים) והסימן - Ω
יש לנתק את המכשיר מהחשמל ואת הרכיב הנבדק מהחוטים המחוברים אליו ולחבר פרוב אחד לנקודת כניסת החשמל אחד ופרוב שני לנקודת היציאה, כך נדע כמה התנגדות יש לו.
בתמונה גוף חימום של תנור, ציירתי לידו פרובים, במדידה זו אין משמעות למיקום הפרוב החיובי האדום ולשלילי השחור.
רכיב שיש לו התנגדות נקרא "נגד".
גופי חימום אמורים להתנגד בשיעור של אומים. סלילי נחושת שונים (ברז חשמלי של מכונת כביסה או משאבה חשמלית לדוגמא) בקילו אום.
ככל שיש פחות אומים – לנגד יש יותר צריכת חשמל והוא יהיה יותר חם.אופן בדיקת רציפות
שימושי ביותר. לבדיקת תקינות של מתג, חוט ארוך וכדומה.
כוון את בורר המצבים לבדיקת רציפות (במכשיר שבתמונה לעיל עליך ללחוץ על לחצן סלקטור שמעביר בין המצבים)
חבר את שני הפרובים לכניסה וליציאה של הנבדק, חוט, מפסק, תרמוסטט וכדומה.
אם נשמע צפצוף - החוט או המפסק מעבירים חשמל בין שתי הנקודות.
כעת תוכל לבדוק האם מפסק, מתג תקין ומוליך חשמל או שגם כשלוחצים עליו הוא ממשיך להיות מנותק.
גם בבדיקה זו אין משמעות באיזה צד נשים את הפרוב האדום ובאיזה את השחור.אופן בדיקת דיודות
דיודה - רכיב אלקטרוני שמוליך זרם חשמלי רק לכיוון אחד ולא לכיוון השני.
כוון את הבורר לבדיקת דיודות
(במכשיר המצולם עליך ללחוץ על לחצן סלקטור שמעביר בין המצבים)
חבר את שני הפרובים לשני צידי הדיודה. ואחר כך הפוך
אמור להראות הולכה באחד האופנים וחוסר הולכה באופן השני..
גם נורות לד הן דיודות.
בדיקה זאת שימושית למתעסקים באלקטרוניקה.אופן מדידת קיבוליות
בחלק מרבי המודד ישנה אפשרות למדידת קבלים.
קבלים עוזרים בהתנעה של מנועים מסוימים, ולכן נמצאים במייבש מאוורר מזגן חלק מהמקררים ועוד. קבלים נמצאים גם ב(כמעט) כל כרטיס אלקטרוני.
התמונה מתוך https://www.heara.co.il/%D7%A7%D7%91%D7%9C.html
על גבי הקבלים רשום כמה הקיבוליות שלהם.מיקרו פאראדים מסומנים μF או MFD ונאנו פאראדים (מליונית מיקרו פאראד) nF
כוון את בורר המצבים למדידת קיבוליות
חבר את שני הפרובים למגעי הקבל. אם הערך בצג גבוה מ60% מהמספר שרשום על הקבל - הקבל תקין.
יש להמתין שרב המודד יטעין את הקבל, זה לוקח כמה שניות עד שהמספר מתקבע.
ישנם קבלים במזגן מייבש ובמדיח ולפעמים במקרר ומכשירים נוספים. ולכן אפשרות זו שימושית עבור טכנאים של מוצרי חשמל. וכן לטכנאים בהמון כרטיסים.אופן מדידת טמפרטורה
ברוב הרבי מודד אין אפשרות כזו וגם היא לא חובה כל כך לצרכינו, אבל יכולה להועיל בבדיקת תנורים מקררים ומייבשים.
כוון את הרב מודד על מדידת טמפרטורה C
במקום הפרובים שמים תקע יעודי עם חוט דק וארוך, את קצה החוט עלינו להכניס למקרר או לתנור ולסגור את הדלת לאחר מכן. (אם כי לפעמים החוט לא מתאים לטמפרטורה גבוהה מידי)זהו, עד כאן.
אני מקווה שהתרשמתם מהרב מודד.
אם כן מן הראוי לכנותו לא סתם הרב מודד אלא הרב הגאון הרב מודד שליט"א או הגאון הרב מודד שליט"א...אבל אם לא רצתם לקנות רב מודד משוכלל - אולי תרצו להכין לפחות משהו חלקי... להכנת מודד רציפות בשקל וחצי - תוכלו לעיין במדריך הזה
בהצלחה!
(נבדק ואושר - אייר פ"ה) -
אין ארגז כלי העבודה שלם ללא הרב מודד.
גם אם הארגז שלך נראה מושלם בלעדיו - כנראה שטעות בידך.
מהו הרב מודד, למה הוא מיועד, ואיך משתמשים בו - בפרק הבא.ברב מודד משתמשים כדי לבדוק ולמדוד דברים רבים באמצעות מכשיר אחד.
ניתן כמה דוגמאות: האם המתג שברשותי תקין? נמדוד על ידי בדיקת רציפות. (יוסבר בהמשך)
האם הגוף חימום שלפני תקין? נמדוד במדידת התנגדות. (כנ"ל)
האם הקבל שבמייבש תקין? נמדוד במדידת קיבוליות. (כנ"ל)
בעבר לכל מדידה היה נצרך מכשיר מיוחד, כאשר איחדו את כולם למכשיר אחד הוא נקרא "רב מודד".לפנינו דגם מסוים של רב מודד עם צבת של חברת ZEM . ישנם רבי מודד שיש בהם פחות אפשרויות. כגון בלי צבת, בלי מדידת טמפרטורה או בלי מדידת קיבוליות.
המבנה הכללי של הרב מודד
ברב מודד שבתמונה ישנן את האפשרויות הבאות:
מדידת זרם (אמפר) A בצבת או עם הפרובים
מדידת מתח (וולט) V זרם ישיר וחילופין
מדידת תדירות (הרץ) HZ - לא התעסקתי בזה כטכנאי, לא יודע למה זה שימושי.
מדידת התנגדות (אום) Ω
בדיקת רציפות
בדיקת דיודות
מדידת קיבוליות
מדידת טמפרטורה במעלות צלסיוס Cבכל מדידה הרב מודד בהתחלה מראה על הצג ערכים נמוכים עד שהוא מתייצב על הערכים הנכונים.
המדידה נעשית באמצעות מין דוקרנים שנקראים "פרובים" (בתמונה לעיל) יש לחבר את הפרוב האדום לחור האדום ואת הפרוב השחור לחור השחור.נא לשים לב!
מדידת התנגדות ורציפות נעשית בזמן שאין זרם חשמלי פעיל
מדידת זרם ומתח נעשית בזמן שיש זרם חשמלי פעיל.
אבל יש הבדל בין מדידת זרם למתח, זרם מודד כמה כוח המכשיר החשמלי עצמו צורך, מתח מודד כמה מתח מספק לנו נותן הכח.
לדוגמא - מתח נמדוד בבטריה כשהיא מחוץ למכשיר, ובחשמל הביתי - בתקע כאשר אין בו מכשיר חשמלי.
זרם נמדוד כשהבטריה בתוך המכשיר ובחשמל הביתי - כשהמכשיר החשמלי פועל.
אופן מדידת זרם.
כאשר אני רוצה לדעת כמה אמפר צורך מכשיר עלי לכוון את בורר המצבים ל A
כעת ישנן שתי אפשרויות: או לנתק את אחד החוטים המוליכים חשמל ולחבר את הפרובים לשני חלקי הניתוק ולהפעיל את הזרם כדי שיעבור דרך המכשיר... לא מומלץ במכשירים שצורכים הרבה חשמל...
אפשרות שניה: להשתמש בצבת של הרב מודד.
להכין מאריך מפוצל (בהמשך תמונה) לחבר את התקע לחשמל בקיר ואת השקע למכשיר, להפעיל את המכשיר החשמלי ולהכניס לצבת של הרב מודד את חוט הפאזה (חום) או את חוט אפס (כחול) הצג יראה כמה אמפר צורך המכשיר כעת. (ניתן להוציא את הפרובים בבדיקה זו)
לפנינו תנור רדיאטור שצורך 11.68 אמפר
נצלם קצת יותר מקרוב כדי שנבין שבעצם החוט עובר באויר של הצבת ללא צורך במגע
והנה תמונת מאריך מפוצל
מומלץ להכין כזה - למי שקונה רב מודד עם צבתבשביל מה אני משתמש בזה?
בתור טכנאי אני רוצה לבדוק אם תנור אפייה עובד, במקום לחכות שיתחמם אני בודק כמה זרם הוא צורך, ואם זה מתאים לשני גופי חימום או לאחד, זו דוגמא אחת מתוך מכלול של אפשרויות.
אפשר איתו למדוד כמה צורך מכשיר חשמלי ובאיזה עדיף להשתמש, על כל מכשיר רשום כמה וואט הוא צורך במקסימום שלו, אבל אם לדוגמא אני משווה בין רדיאטור שמופעל על חצי כוח מול מזגן - כדאי להשתמש במדידת זרם. (כמובן שהצריכה תלויה גם בתרמוסטט, אבל זה לא הנושא שלנו...)אופן מדידת מתח
שימושי בכל בית לבדיקת בטריות.
כאשר ברצוני לדעת כמה מתח מפיק מקור הזרם עלי לכוון את בורר המצבים ל v
עלי לבחור במכשיר אם ברצוני למדוד זרם חילופין (זרם שבא בגלים, כמו הזרם הביתי הרגיל, רשום ברב מודד (Alternating Current) AC) או זרם ישיר (סוללות או שנאי, רשום ברב מודד Direct ) DC Current).
ניידע אתכם רק שבזרם חילופין צדדי הזרם נקראים פאזה ואפס ובזרם ישיר הם נקראים פלוס ומינוס.
לאחר מכן עלינו לחבר את הפרוב החיובי האדום לפאזה או לפלוס והפרוב השלילי השחור לאפס או למינוס ולבדוק את המתח.
בבדיקת שקע ביתי (יש לכוון על AC)- שני החורים העליונים - אחד פאזה ואחד אפס. אמור להיות 230V לערך.
בבדיקת סוללה (יש לכוון על DC) - רשום היכן המינוס והיכן הפלוס. סוללה אמורה להראות קצת יותר או קצת פחות ממה שרשום עליה. סוללה של 1.5V שמראה 1.3V לא ראויה לשימוש.בבדיקת שנאים (יש לכוון על DC) - השנאי מסתיים בדרך כלל בצינור חלול.
ובד"כ תוכו הוא פלוס והחוץ הוא מינוס, דבר זה רשום על המדבקה שעל השנאי. יש לחבר את השנאי לשקע ולבדוק שהמתח שרשום עליו הוא המתח שעובר בו.סימון על השנאי המראה שהתוך הוא פלוס והחוץ מינוס
אופן מדידת התנגדות
כאשר ברצוני לבדוק אם גוף חימום תקין (לדוגמא) אני בודק באמצעות בדיקת התנגדות.
כוון את בורר המצבים למדידת אומים Ω
התנגדות נמדדת באומים (=אוהמים) והסימן - Ω
יש לנתק את המכשיר מהחשמל ואת הרכיב הנבדק מהחוטים המחוברים אליו ולחבר פרוב אחד לנקודת כניסת החשמל אחד ופרוב שני לנקודת היציאה, כך נדע כמה התנגדות יש לו.
בתמונה גוף חימום של תנור, ציירתי לידו פרובים, במדידה זו אין משמעות למיקום הפרוב החיובי האדום ולשלילי השחור.
רכיב שיש לו התנגדות נקרא "נגד".
גופי חימום אמורים להתנגד בשיעור של אומים. סלילי נחושת שונים (ברז חשמלי של מכונת כביסה או משאבה חשמלית לדוגמא) בקילו אום.
ככל שיש פחות אומים – לנגד יש יותר צריכת חשמל והוא יהיה יותר חם.אופן בדיקת רציפות
שימושי ביותר. לבדיקת תקינות של מתג, חוט ארוך וכדומה.
כוון את בורר המצבים לבדיקת רציפות (במכשיר שבתמונה לעיל עליך ללחוץ על לחצן סלקטור שמעביר בין המצבים)
חבר את שני הפרובים לכניסה וליציאה של הנבדק, חוט, מפסק, תרמוסטט וכדומה.
אם נשמע צפצוף - החוט או המפסק מעבירים חשמל בין שתי הנקודות.
כעת תוכל לבדוק האם מפסק, מתג תקין ומוליך חשמל או שגם כשלוחצים עליו הוא ממשיך להיות מנותק.
גם בבדיקה זו אין משמעות באיזה צד נשים את הפרוב האדום ובאיזה את השחור.אופן בדיקת דיודות
דיודה - רכיב אלקטרוני שמוליך זרם חשמלי רק לכיוון אחד ולא לכיוון השני.
כוון את הבורר לבדיקת דיודות
(במכשיר המצולם עליך ללחוץ על לחצן סלקטור שמעביר בין המצבים)
חבר את שני הפרובים לשני צידי הדיודה. ואחר כך הפוך
אמור להראות הולכה באחד האופנים וחוסר הולכה באופן השני..
גם נורות לד הן דיודות.
בדיקה זאת שימושית למתעסקים באלקטרוניקה.אופן מדידת קיבוליות
בחלק מרבי המודד ישנה אפשרות למדידת קבלים.
קבלים עוזרים בהתנעה של מנועים מסוימים, ולכן נמצאים במייבש מאוורר מזגן חלק מהמקררים ועוד. קבלים נמצאים גם ב(כמעט) כל כרטיס אלקטרוני.
התמונה מתוך https://www.heara.co.il/%D7%A7%D7%91%D7%9C.html
על גבי הקבלים רשום כמה הקיבוליות שלהם.מיקרו פאראדים מסומנים μF או MFD ונאנו פאראדים (מליונית מיקרו פאראד) nF
כוון את בורר המצבים למדידת קיבוליות
חבר את שני הפרובים למגעי הקבל. אם הערך בצג גבוה מ60% מהמספר שרשום על הקבל - הקבל תקין.
יש להמתין שרב המודד יטעין את הקבל, זה לוקח כמה שניות עד שהמספר מתקבע.
ישנם קבלים במזגן מייבש ובמדיח ולפעמים במקרר ומכשירים נוספים. ולכן אפשרות זו שימושית עבור טכנאים של מוצרי חשמל. וכן לטכנאים בהמון כרטיסים.אופן מדידת טמפרטורה
ברוב הרבי מודד אין אפשרות כזו וגם היא לא חובה כל כך לצרכינו, אבל יכולה להועיל בבדיקת תנורים מקררים ומייבשים.
כוון את הרב מודד על מדידת טמפרטורה C
במקום הפרובים שמים תקע יעודי עם חוט דק וארוך, את קצה החוט עלינו להכניס למקרר או לתנור ולסגור את הדלת לאחר מכן. (אם כי לפעמים החוט לא מתאים לטמפרטורה גבוהה מידי)זהו, עד כאן.
אני מקווה שהתרשמתם מהרב מודד.
אם כן מן הראוי לכנותו לא סתם הרב מודד אלא הרב הגאון הרב מודד שליט"א או הגאון הרב מודד שליט"א...אבל אם לא רצתם לקנות רב מודד משוכלל - אולי תרצו להכין לפחות משהו חלקי... להכנת מודד רציפות בשקל וחצי - תוכלו לעיין במדריך הזה
בהצלחה!
(נבדק ואושר - אייר פ"ה)@שטיגליץ השקעה ראויה להערכה, גם אני סבור כמוך שהמכשיר הזה מיועד לכל אחד ולא רק לאלו המתעסקים קבוע באלקטרוניקה או חשמל, רק שאף פעם לא חשבתי שבמדריך כ"כ קצר אפשר להעלות את כל עקרי התכונות של המולטימטר, התברכת בכישרון לא רע בל"ע
-
אין ארגז כלי העבודה שלם ללא הרב מודד.
גם אם הארגז שלך נראה מושלם בלעדיו - כנראה שטעות בידך.
מהו הרב מודד, למה הוא מיועד, ואיך משתמשים בו - בפרק הבא.ברב מודד משתמשים כדי לבדוק ולמדוד דברים רבים באמצעות מכשיר אחד.
ניתן כמה דוגמאות: האם המתג שברשותי תקין? נמדוד על ידי בדיקת רציפות. (יוסבר בהמשך)
האם הגוף חימום שלפני תקין? נמדוד במדידת התנגדות. (כנ"ל)
האם הקבל שבמייבש תקין? נמדוד במדידת קיבוליות. (כנ"ל)
בעבר לכל מדידה היה נצרך מכשיר מיוחד, כאשר איחדו את כולם למכשיר אחד הוא נקרא "רב מודד".לפנינו דגם מסוים של רב מודד עם צבת של חברת ZEM . ישנם רבי מודד שיש בהם פחות אפשרויות. כגון בלי צבת, בלי מדידת טמפרטורה או בלי מדידת קיבוליות.
המבנה הכללי של הרב מודד
ברב מודד שבתמונה ישנן את האפשרויות הבאות:
מדידת זרם (אמפר) A בצבת או עם הפרובים
מדידת מתח (וולט) V זרם ישיר וחילופין
מדידת תדירות (הרץ) HZ - לא התעסקתי בזה כטכנאי, לא יודע למה זה שימושי.
מדידת התנגדות (אום) Ω
בדיקת רציפות
בדיקת דיודות
מדידת קיבוליות
מדידת טמפרטורה במעלות צלסיוס Cבכל מדידה הרב מודד בהתחלה מראה על הצג ערכים נמוכים עד שהוא מתייצב על הערכים הנכונים.
המדידה נעשית באמצעות מין דוקרנים שנקראים "פרובים" (בתמונה לעיל) יש לחבר את הפרוב האדום לחור האדום ואת הפרוב השחור לחור השחור.נא לשים לב!
מדידת התנגדות ורציפות נעשית בזמן שאין זרם חשמלי פעיל
מדידת זרם ומתח נעשית בזמן שיש זרם חשמלי פעיל.
אבל יש הבדל בין מדידת זרם למתח, זרם מודד כמה כוח המכשיר החשמלי עצמו צורך, מתח מודד כמה מתח מספק לנו נותן הכח.
לדוגמא - מתח נמדוד בבטריה כשהיא מחוץ למכשיר, ובחשמל הביתי - בתקע כאשר אין בו מכשיר חשמלי.
זרם נמדוד כשהבטריה בתוך המכשיר ובחשמל הביתי - כשהמכשיר החשמלי פועל.
אופן מדידת זרם.
כאשר אני רוצה לדעת כמה אמפר צורך מכשיר עלי לכוון את בורר המצבים ל A
כעת ישנן שתי אפשרויות: או לנתק את אחד החוטים המוליכים חשמל ולחבר את הפרובים לשני חלקי הניתוק ולהפעיל את הזרם כדי שיעבור דרך המכשיר... לא מומלץ במכשירים שצורכים הרבה חשמל...
אפשרות שניה: להשתמש בצבת של הרב מודד.
להכין מאריך מפוצל (בהמשך תמונה) לחבר את התקע לחשמל בקיר ואת השקע למכשיר, להפעיל את המכשיר החשמלי ולהכניס לצבת של הרב מודד את חוט הפאזה (חום) או את חוט אפס (כחול) הצג יראה כמה אמפר צורך המכשיר כעת. (ניתן להוציא את הפרובים בבדיקה זו)
לפנינו תנור רדיאטור שצורך 11.68 אמפר
נצלם קצת יותר מקרוב כדי שנבין שבעצם החוט עובר באויר של הצבת ללא צורך במגע
והנה תמונת מאריך מפוצל
מומלץ להכין כזה - למי שקונה רב מודד עם צבתבשביל מה אני משתמש בזה?
בתור טכנאי אני רוצה לבדוק אם תנור אפייה עובד, במקום לחכות שיתחמם אני בודק כמה זרם הוא צורך, ואם זה מתאים לשני גופי חימום או לאחד, זו דוגמא אחת מתוך מכלול של אפשרויות.
אפשר איתו למדוד כמה צורך מכשיר חשמלי ובאיזה עדיף להשתמש, על כל מכשיר רשום כמה וואט הוא צורך במקסימום שלו, אבל אם לדוגמא אני משווה בין רדיאטור שמופעל על חצי כוח מול מזגן - כדאי להשתמש במדידת זרם. (כמובן שהצריכה תלויה גם בתרמוסטט, אבל זה לא הנושא שלנו...)אופן מדידת מתח
שימושי בכל בית לבדיקת בטריות.
כאשר ברצוני לדעת כמה מתח מפיק מקור הזרם עלי לכוון את בורר המצבים ל v
עלי לבחור במכשיר אם ברצוני למדוד זרם חילופין (זרם שבא בגלים, כמו הזרם הביתי הרגיל, רשום ברב מודד (Alternating Current) AC) או זרם ישיר (סוללות או שנאי, רשום ברב מודד Direct ) DC Current).
ניידע אתכם רק שבזרם חילופין צדדי הזרם נקראים פאזה ואפס ובזרם ישיר הם נקראים פלוס ומינוס.
לאחר מכן עלינו לחבר את הפרוב החיובי האדום לפאזה או לפלוס והפרוב השלילי השחור לאפס או למינוס ולבדוק את המתח.
בבדיקת שקע ביתי (יש לכוון על AC)- שני החורים העליונים - אחד פאזה ואחד אפס. אמור להיות 230V לערך.
בבדיקת סוללה (יש לכוון על DC) - רשום היכן המינוס והיכן הפלוס. סוללה אמורה להראות קצת יותר או קצת פחות ממה שרשום עליה. סוללה של 1.5V שמראה 1.3V לא ראויה לשימוש.בבדיקת שנאים (יש לכוון על DC) - השנאי מסתיים בדרך כלל בצינור חלול.
ובד"כ תוכו הוא פלוס והחוץ הוא מינוס, דבר זה רשום על המדבקה שעל השנאי. יש לחבר את השנאי לשקע ולבדוק שהמתח שרשום עליו הוא המתח שעובר בו.סימון על השנאי המראה שהתוך הוא פלוס והחוץ מינוס
אופן מדידת התנגדות
כאשר ברצוני לבדוק אם גוף חימום תקין (לדוגמא) אני בודק באמצעות בדיקת התנגדות.
כוון את בורר המצבים למדידת אומים Ω
התנגדות נמדדת באומים (=אוהמים) והסימן - Ω
יש לנתק את המכשיר מהחשמל ואת הרכיב הנבדק מהחוטים המחוברים אליו ולחבר פרוב אחד לנקודת כניסת החשמל אחד ופרוב שני לנקודת היציאה, כך נדע כמה התנגדות יש לו.
בתמונה גוף חימום של תנור, ציירתי לידו פרובים, במדידה זו אין משמעות למיקום הפרוב החיובי האדום ולשלילי השחור.
רכיב שיש לו התנגדות נקרא "נגד".
גופי חימום אמורים להתנגד בשיעור של אומים. סלילי נחושת שונים (ברז חשמלי של מכונת כביסה או משאבה חשמלית לדוגמא) בקילו אום.
ככל שיש פחות אומים – לנגד יש יותר צריכת חשמל והוא יהיה יותר חם.אופן בדיקת רציפות
שימושי ביותר. לבדיקת תקינות של מתג, חוט ארוך וכדומה.
כוון את בורר המצבים לבדיקת רציפות (במכשיר שבתמונה לעיל עליך ללחוץ על לחצן סלקטור שמעביר בין המצבים)
חבר את שני הפרובים לכניסה וליציאה של הנבדק, חוט, מפסק, תרמוסטט וכדומה.
אם נשמע צפצוף - החוט או המפסק מעבירים חשמל בין שתי הנקודות.
כעת תוכל לבדוק האם מפסק, מתג תקין ומוליך חשמל או שגם כשלוחצים עליו הוא ממשיך להיות מנותק.
גם בבדיקה זו אין משמעות באיזה צד נשים את הפרוב האדום ובאיזה את השחור.אופן בדיקת דיודות
דיודה - רכיב אלקטרוני שמוליך זרם חשמלי רק לכיוון אחד ולא לכיוון השני.
כוון את הבורר לבדיקת דיודות
(במכשיר המצולם עליך ללחוץ על לחצן סלקטור שמעביר בין המצבים)
חבר את שני הפרובים לשני צידי הדיודה. ואחר כך הפוך
אמור להראות הולכה באחד האופנים וחוסר הולכה באופן השני..
גם נורות לד הן דיודות.
בדיקה זאת שימושית למתעסקים באלקטרוניקה.אופן מדידת קיבוליות
בחלק מרבי המודד ישנה אפשרות למדידת קבלים.
קבלים עוזרים בהתנעה של מנועים מסוימים, ולכן נמצאים במייבש מאוורר מזגן חלק מהמקררים ועוד. קבלים נמצאים גם ב(כמעט) כל כרטיס אלקטרוני.
התמונה מתוך https://www.heara.co.il/%D7%A7%D7%91%D7%9C.html
על גבי הקבלים רשום כמה הקיבוליות שלהם.מיקרו פאראדים מסומנים μF או MFD ונאנו פאראדים (מליונית מיקרו פאראד) nF
כוון את בורר המצבים למדידת קיבוליות
חבר את שני הפרובים למגעי הקבל. אם הערך בצג גבוה מ60% מהמספר שרשום על הקבל - הקבל תקין.
יש להמתין שרב המודד יטעין את הקבל, זה לוקח כמה שניות עד שהמספר מתקבע.
ישנם קבלים במזגן מייבש ובמדיח ולפעמים במקרר ומכשירים נוספים. ולכן אפשרות זו שימושית עבור טכנאים של מוצרי חשמל. וכן לטכנאים בהמון כרטיסים.אופן מדידת טמפרטורה
ברוב הרבי מודד אין אפשרות כזו וגם היא לא חובה כל כך לצרכינו, אבל יכולה להועיל בבדיקת תנורים מקררים ומייבשים.
כוון את הרב מודד על מדידת טמפרטורה C
במקום הפרובים שמים תקע יעודי עם חוט דק וארוך, את קצה החוט עלינו להכניס למקרר או לתנור ולסגור את הדלת לאחר מכן. (אם כי לפעמים החוט לא מתאים לטמפרטורה גבוהה מידי)זהו, עד כאן.
אני מקווה שהתרשמתם מהרב מודד.
אם כן מן הראוי לכנותו לא סתם הרב מודד אלא הרב הגאון הרב מודד שליט"א או הגאון הרב מודד שליט"א...אבל אם לא רצתם לקנות רב מודד משוכלל - אולי תרצו להכין לפחות משהו חלקי... להכנת מודד רציפות בשקל וחצי - תוכלו לעיין במדריך הזה
בהצלחה!
(נבדק ואושר - אייר פ"ה)@שטיגליץ אמר במדריך | מוצרי חשמל כללי פרק ב - הרב מודד:
אם כי לפעמים החוט לא מתאים לטמפרטורה גבוהה מידי)
מנסיוני, עד 200 מעלות אפשר בטוח לבדוק איתו.
-
מ מגדלים העביר נושא זה מ-חשמל - כללי ב-
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ש שטיגליץ הצמיד נושא זה ב
-
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ת תלת פאזי התייחס לנושא זה ב
-
ת תלת פאזי התייחס לנושא זה ב
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה ב
-
ת תלת פאזי התייחס לנושא זה
-
ש שטיגליץ התייחס לנושא זה
-
-
ת תלת פאזי התייחס לנושא זה