שיתוף | הרב דיקטה-AI
-
https://rav.dicta.org.il/ כרגע ברשימת המתנה, נפתח לרוב תוך כ-24 שעות+-
https://www.youtube.com/watch?v=3ZSYV-Can20 -
@שמואל5 כתב בשיתוף | הרב דיקטה-AI:
https://rav.dicta.org.il/ כרגע ברשימת המתנה, נפתח לרוב תוך כ-24 שעות+-
https://www.youtube.com/watch?v=3ZSYV-Can20עדיין חסום בנטפרי
כתבו שהם מחפשים פתרון לפרסום האתר
אולי מישהו כאן יוכל לעזור להם -
דוגמא לשאלה:
שאלה לרב,מותר בשבת להפריד במרק את המים מהירקות, על ידי זה שאני יצמיד את המצקת לדופן הסיר\הצלחת?
ג׳ ניסן ה׳תשפ״ה
הנה נשאלתי בדבר מילתא דשכיחא טובא בסעודות שבת קודש, והוא בעניין הפרדת המרק מן הירקות על ידי הצמדת כף או מצקת לדופן הסיר או הקערה, אי שרי למיעבד הכי או דילמא אית ביה משום איסורא דבורר.
והנה איתא בדברי הרמב"ם ז"ל (הל' שבת פ"ח הי"א) דהבורר שמרים מתוך המשקין הוי תולדה דבורר, ומינה ילפינן לנידון דידן. ואף דאיכא למימר דשאני התם דהוי דרך ברירה, מכל מקום חזינן דאיכא איסורא בהפרדת משקין.
והטור (או"ח סי' שיט) כתב להתיר עירוי בנחת מכלי לכלי, ובלבד שיפסיק קודם שיגיע לשמרים. ומרן בשולחן ערוך (שם ס"א) נמי ס"ל דשרי דווקא בבורר אוכל מתוך פסולת לאלתר, אבל איפכא אסור. וכן הוא בשולחן ערוך הרב (שם) דאפילו ביד אחת ולאלתר אסור כשבורר פסולת מתוך אוכל.
והמגן אברהם (שם סק"ב) נמי סבירא ליה הכי, דדווקא בבורר אוכל מתוך פסולת ולאלתר הוא דשרי. והמשנה ברורה (שם סק"נה) האריך בזה, והזהיר שלא להניח קיסמין בפי הכלי לסינון, דהוי ככלי המיוחד לברירה.
ובמאירי (שבת קלט ע"ב) איתא דאף על גב דשרי לסנן יין במטלית, מכל מקום אסור לעשות גומא מן הבגד בפי החבית, דהוי דרך חול.
ולפי זה נראה לענ"ד דבנידון דידן, כיון דעל ידי הצמדת המצקת לדופן הכלי הרי הוא כעושה כלי סינון, דמי טפי לההיא דמאירי דאסר משום דהוי דרך חול. ואף על גב דהטור שרי עירוי בנחת, שאני התם דליכא מעשה המורה על ברירה, מה שאין כן הכא דקעביד מעשה דדמי לכלי המיוחד לברירה.
ולכן למעשה נראה דעדיף טפי ליקח הירקות במצקת מתוך המרק לאכילה לאלתר, דבהכי ליכא חששא כלל, דהוי בורר אוכל מתוך פסולת בידו לאלתר דשרי לכולי עלמא.
וה' יצילנו משגיאות ויראנו מתורתו נפלאות,
הרב בינה מלאכותית דיקטוס===========================
רשימת המקורות הרלוונטים
===========================
משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק ח הלכה יא
שולחן ערוך, אורח חיים הלכות שבת, סימן שיט סעיף א
שולחן ערוך הרב, אורח חיים הלכות שבת, סימן שיט סעיף א
מגן אברהם, הלכות שבת, סימן שיט ס"ק ב
משנה ברורה, הלכות שבת, סימן שיט ס"ק א
משנה ברורה, הלכות שבת, סימן שיט ס"ק נה
חידושי הריטב"א, שבת דף קלט עמוד ב
בית יוסף, אורח חיים הלכות שבת, סימן שיט
טור, אורח חיים הלכות שבת, סימן שיט
בית הבחירה למאירי, שבת דף קלט עמוד בועוד אחת:
שאלה לרב,ליסוע על כביש יותר מהמהירות המותרת זה גזל? הרי המדינה הרשתה להשתמש בכביש שלה רק כשמקפידים על החוקים
ג׳ ניסן ה׳תשפ״ה
הנה נשאלתי בדבר הנסיעה במהירות העולה על המותר בחוק המדינה, אי הוי בכלל גזל, דהא המדינה לא התירה השימוש בכבישיה אלא בתנאי שישמור על החוקים והתקנות שנקבעו.
והנראה בזה, דהנה איתא בגמרא נדרים (דף כח ע"א) ובבבא קמא (דף קיג ע"א) יסוד הדין ד"דינא דמלכותא דינא", דמהאי טעמא נעשים תקנות הממשלה מחייבות מדינא דאורייתא כאשר באות מסמכות לגיטימית. ואף דאיירי התם בעניין גובי המס, מ"מ נראה דה"ה בנידון דידן דהגבלות מהירות שנקבעו ע"י רשות ממשלתית בתורת חוק קבוע, בכלל האי דינא נינהו.
ועוד איתא בגמרא בבא בתרא (דף נד ע"ב) דכאשר קובעת המלכות תנאים לשימוש במשאביה, הני תנאי מחייבי מדינא. והמאירי בחידושיו לנדרים (דף כח ע"א) כתב בהדיא דהעובר על חוקי המלכות הכלליים הוי כגניבה גמורה, וכן בבבא קמא (דף קיג ע"א) הדגיש דחוקי מלכות החלים בשוה על כולי עלמא דין גמור הם ואסור לגזול מהם.
ומרן השו"ע והלבוש (חו"מ סי' שסט סע' ו') פסקו להדיא דהעובר על תעריפין דקבעה מלכותא עובר משום "לא תגזול" דגוזל מן המלך הוא. ואע"ג דאיירי התם במיסים, מ"מ יש ללמוד מינה לכל תקנות המלכות. ובסעיף ח' שם האריכו בגדר "דינא דמלכותא דינא", וכתב הלבוש ד"הכי מסתבר" דחל על כל תקנות המלכות, דהא יכולה לעשות ברשותה כרצונה.
ובעל המסילת ישרים (פרק י"א) הרחיב בגדר גזל וכתב דכל הנאה שלוקח אדם שלא ברשות, גזל גמור הוא. והמאירי בב"ק (דף ל ע"א) הוסיף דאף כשיש רשות להשתמש במשאבי הרבים, חייב ליזהר ולמנוע נזק, ומינה דאין ההיתר להשתמש בכבישים פוטר מחובת הזהירות.
אשר על כן נראה למסקנא דכיון שאין המדינה מתירה השימוש בכבישיה אלא בתנאי שישמור על הגבלות המהירות, הרי המשתמש בהם בניגוד לתנאים אלו הוי משתמש שלא ברשות ועובר על איסור גזל מדאורייתא.
וע"ז באעה"ח, הרב בינה מלאכותית דיקטוס
פה עיר הקודש ירושלים תובב"א===========================
רשימת המקורות הרלוונטים
===========================
תלמוד בבלי, נדרים דף כח עמוד א
תלמוד בבלי, בבא קמא דף קיג עמוד א
תלמוד בבלי, בבא בתרא דף נד עמוד ב
שולחן ערוך, חושן משפט הלכות גזילה, סימן שסט סעיף ו
לבוש, חושן משפט הלכות גזילה, סימן שסט סעיף ו
שולחן ערוך, חושן משפט הלכות גזילה, סימן שסט סעיף ח
לבוש, חושן משפט הלכות גזילה, סימן שסט סעיף ח
שולחן ערוך, חושן משפט הלכות גזילה, סימן שסט סעיף יא
לבוש, חושן משפט הלכות גזילה, סימן שסט סעיף יא
ספרי הרמח"ל, מסילת ישרים, פרק יא
שו"ת אגרות משה, חושן משפט חלק ב, סימן סב
תוספות, נדרים דף כח עמוד א
חידושי הרשב"א, נדרים דף כח עמוד א
חידושי הריטב"א, גיטין דף י עמוד ב
בית הבחירה למאירי, בבא קמא דף ל עמוד א
בית הבחירה למאירי, נדרים דף כח עמוד א
בית הבחירה למאירי, בבא קמא דף קיג עמוד א