מדריך | הכרת גוף המצלמה- חלק ב' -פוקוס
-
אני בכוונה לא ממשיך לחלק הבא שהוא הצמצם ומדבר קודם על הפוקוס- כי עד כמה שהצמצם מדבר איתי על פוקוס-עדיף שנדע קודם מה הוא בכלל
שימו לב שבמדריך זה וודאי לי שאני יחדש דברים גם לאלה שנמצאים זמן מה בצילום- יש פה פשוט נתונים שלא תמיד שמים לב אליהםפוקוס
מה זה אומר פוקוס?
ראשית כל, פוקוס זה נקודה או מספר נקודות שהמצלמה מבדילה אותם מן שאר התמונה (שרק היא יוצאת ברורה וכל השאר פחות)
במסך המצלמה נקודות הפוקוס נראות ככה:
בעינית מצלמה (במצלמות DSLR) בד"כ הם נראות בערך משהו כזה (כל מצלמה ומספר נקודות שלה):
הלאה נתקדם לשלב הבא,
פוקוס בתרגום חופשי זה 'התמקדות'- שאנחנו מתמקדים על דבר אחד ו"מזניחים" את השאר.
הרבה אנשים חושבים שאני אומר להתפקס על האיש שמצולם וממילא הרקע יוצא מטושטש. זה נכון ולא נכון
ניתן דוגמא הכי פשוטה שיגרום לכם להבין בבת אחת את כל ה'תורה' הזאת:
תשימו את האצבע שלכם ממול העיניים (תפתחו את היד שלכם ותשימו את האצבע המורה ממול העיניים) תסתכלו טוב על האצבע. נכון שהרקע ממש מטושטש??
מצויין! כי אנחנו עשינו 'פוקוס' על האצבע ולכן רק היא הייתה בפוקוס- וכן להיפך תסתכלו על הקיר ופתאום תכניסו את היד- נכון שהיד תהיה מטושטשת?
מצויין! כי הפוקוס הוא לא על היד אלא על הרקע.
עכשיו תשימו לב שככל שהרקע יהיה יותר רחוק מנושא הצילום (ובמקרה דלהלן היד) הטישטוש של מה שלא נמצא בפוקוס יהיה יותר גדול
והסיבה פשוטה: הפוקוס הוא ע"פ מרחק -שאני מתמקד לדוגמא ברדיוס הקרוב- אז הוא יתמקד במה שקרוב לרדיוס הזה וככל שיהיה טווח יותר ארוך- מה שלא יהיה ברדיוס הזה יצא מטושטש
ולכן אם אנחנו נהיה ליד הקיר לא יעזור לנו 'לומר' למצלמה שתתפקס על איש- כי הרקע יצא חד וברור בדיוק כמוהו! בשביל שהוא יצא מטושטש נצטרך להתרחק מהרקע ורק אז יעזור לנו להפריד את האיש מהרקע.מצבי פוקוס
במצלמות ביתיות בד"כ אין גלגלת פוקוס או אפילו סקאלת מרחק (מספר שמסמן על כמה פוקוס נמצאים) והפוקוס הוא תמיד על מצב אוטומטי
אך במצלמה מקצועית -בכל עדשה יש גלדלת של פוקוס וכפתור שכתוב עליו AF-MF
AF- קובע לנו את הפוקוס בצורה אוטומטית- אנחנו נקבע כמה נקודות פוקוס להשים או אפילו להגיד לו להתמקד על פרצופים, ומעבד התמונה שיש לנו יחפש את הנקודה הזאת ויתפקס עליה
זה תמונה ממצבי פוקוס במצלמה מקצועית של קנון:
MF- אנחנו קובעים לבד את הפוקוס - ע"י הגלגלת אנחנו יכולים לשנות אם אנחנו רוצים לקבוע לבד על מה להתפקס (שימושי בד"כ במצבים שהמצלמה לא מצליחה למצוא פוקוס כמו במצבים חשוכים מדאי וכו')
מערכת הפוקוס נמצאת בעדשה -והיא שתי זכוכיות שקובעים את הפוקוס (בעין זה האישון שמתרחב ומתכווץ)
עד לכאן דיברנו מה זה פוקוס ואיך הוא עובד- אבל בשביל שיהיה לנו הבדל בכלל בין הרקע לנושא צריך (לפחות) את אחת משני הנתונים הבאים:
עומק שדה רדוד (פתוח) וזום גבוה
עומק שדה -שככל שיהיה יותר עומק שדה רדוד ככה יהיה יותר טישטוש ברקע ועליו נלמד במדריך הבא.
זום גבוה- ככל שיהיה יותר זום ככה יהיה לנו יותר טישטוש ואת זה נלמד בהמשךשיטות מעקב אחרי הפוקוס
כעיקרון יש שתי מצבים מרכזים שאיתם אנחנו נעבוד
One Shot- זה נקודות מעקב קבועות וזה אומר שאנחנו בוחרים נקודת פוקוס (כנ"ל אחת או מרובות) ומרגע שהמצלמה מוצאת את הפוקוס היא כבר לא משנה את הפוקוס יותר- גם אם נזיז את המצלמה או שנושא הצילום שעליו התפקסנו זז - רלוונטי (לדעתי) לרוב סוגי הצילום -אפשר למקם נקודת פוקוס על הנושא עצמו ואז להתפקס ולצלם מיד ואפשר אפילו "לעבוד" על המצלמה ע"י שנעשה תמיד נקודת פוקוס על האמצע- ונוזיז את המצלמה עד שמה שנרצה להתפקס עליו יהיה בפוקוס ורק אז תוך כדי שאנחנו מחזיקים (חצי לחיצה) את כפתור הצילום נוזיז את המצלמה לכיוון הרצוי לצילום.
Servo- זה נקודות מעקב, זאת אומרת שהמצלמה תמיד מחפשת מקום להתפקס עליו- ככה שאם הגדרנו לדוגמא 9 נקודות- המצלמה כל הזמן תחפש להתפקס עליהם (מסומן בצבע כחול) וגם ברגע שהמצלמה תתפקס היא עדיין תמשיך 'לוודא' שהיא בפוקוס- ככה שאם הנושא יזוז אז המצלמה תזוז איתו (אם הגדרנו על איזור או פנים וכו') או שתתפקס לרקע שעכשיו נהיה אחרי שהנושא זז (אם קבענו אותו על מקום קטן ומה שהיה שם הלך)
שימו לב שאם אנחנו מצלמים משהו עדין ורגוע (כמו הרצאה או סתם הליכה) לא נח להשתמש בזה אלא רק במצבים של ספורט וכד'
עד כאן להיום נקווה שנהניתם והחכמתם
בהצלחה!!!
לכל שאר המדריכים
https://mitmachim.top/topic/73959/מדריך-קורס-צילום-למתחילים-ולמתקדמים-כאחת?_=1724676630798 -
-