מדריך | מזגנים חלק ג' "תקלות" (2) | בריחת גז, בדיקת לחץ גז, מילוי גז
-
במדריך זה נתייחס בעיקר לבעיות: המזגן לא מקרר | לא מחמם | חסר גז | הצינורות/ המזגן- קופא/ מתמלא קרח
אם המזגן לא מקרר/ מחמם בכלל או שלא מספיק, או שאנו רואים את הצינורות/ מדחס- קופא/ מתמלא בקרח- יתכן וברח גז מהמזגן.
לכן קודם נבדוק עם שעונים האם ברח הגז, אם אכן ברח- ננסה להבין מדוע הגז ברח? ואחרי שפתרנו את הבעיה- נוכל למלא גז במזגןבכל חיבור שעונים למעבה- לבדיקה ו/או מילוי גז- כדאי לרוקן את האוויר מצינורות השעונים- שטיפת צנרת בגז
ישנם שעונים עם ברזים בסוף הצינורות, ואז יותר קל 'לכלוא' את הגז בצינורות.
בכל שעונים יש ברזים במקומות שונים, ויש לפעול ע"פ השכל, בכללי זה הרעיון:
בחיבור השעונים לבד (רק לבדיקה ללא חיבור לבלון גז למילוי) האפשרות לרוקן היא רק ע"י גז מהמדחס עצמו- לכן נפתח את כל הברזים, נחבר את הצינור הכחול לפתח המילוי, ומיד יוצא גז ונסגור את הברז בשעון עצמו.
אם מחברים גם בלון גז ניתן לשטוף את הצינורות בגז מהבלון. אם יש ברז בסוף הצינור הכחול- ניתן למלא את צינורות של השעונים בגז מהבלון- לסגור את ברז הצינור הכחול ואז לחבר לפתח המילוי.
אם אין ברז בסוף הצינור הכחול- נחבר את הצינור הכחול למזגן ואת הצהוב נחבר לבלון גז- לא ממש עד הסוף, ונפתח את הברז של השעון, [שישתחרר גז קצת מהמזגן] ומיד נגמור את החיבור לבלון וכעת הצינורות ללא אויר.
תגובות ושאלות ניתן להעלות כאן
-
-
-
בדיקת לחץ גז
מחברים שעוני לחץ גז לפתח המילוי ביציאה מהמדחס (את הצינור הכחול למדחס, וכמובן שהברז בשעונים יהיה סגור [הברז סוגר בין החיבור של הצינור האמצעי- הצהוב לבין השעון, ולא בין השעון לצינור השמאלי- הכחול]
בגז מסוג R410a לחץ הגז צריך להיות סביב ה- 120 psi.
אם הלחץ יורד אל מתחת ל- 110 PSI [בערך] זה אומר שחסר לנו גז ואנו צריכים למלא. -
בריחת הגז
קודם כל מומלץ לזהות את סיבת בריחת הגז
אם זה מזגן חדש [עד כשנה שנתיים] כנראה ההברגות לא נעשו כראוי ולכן ברח גז אפשר גם שנשבר הקונוס באחת מההברגות. [דליפת גז יכולה להעישות גם במשך הרבה מאוד שנים בחור מאוד קטן]
אם זה מזגן יותר ישן עדיין יתכן וההברגות היו כמעט כמו שצריך וברח מאוד לאט אבל זה פחות סביר, יתכן שנוצר חור בצנרת היכן שהוא, יכול להיות גם בתוך המאייד או בתוך המעבה
ננסה לברר האם העתיקו את המזגן ממקומו בתקופה האחרונה, או שטיפלו בו לאחרונה וכדו'.
אם עדיין לא מצאנו סיבה הגיונית, יש לנסות לאתר את מקור הדליפה- זה דבר מאוד קשה אם המזגן מצדיק את העבודה הזו יש כמה דרכים.
לבדיקה במעבה עצמו- כדאי לבדוק על קירור, ולבדיקה במאייד כדאי לבדוק על חימום כך שלחץ הגז יהיה גבוה יותר ויהיה לנו יותר קל לזהות אותו.
(האפשרויות הם לפי סדר העדיפות)- להתיז על המקומות היותר חשודים מי סבון- יתכן ואנו נראה בועות קטנטנות יוצאות מהחור
- יש מכשיר מיוחד שמזהה דליפות גז- והוא מצפצף כשמתקרב לאזור הדליפה.
כמו כן נוכל לזהות את הכתם שמן/שמנוניות שיצא עם הגז החוצה ונהיה שומני. - יש אופציה עם זרחן- למלא בזרחן בצנרת, הזרחן מגיע לטמפרטורת הבעירה שלו מתחת לטמפרטורת החדר,
וניתן לזהות אותו בקלותעריכה: נצרך לזה פנס אולטרה סגול מיוחד- אפשרות מוכרת ברכבים- יתכן שפחות מומלץ למזגן ביתי. - נחבר בלון גז ונפתח אותו עד הסוף כך יהיה לחץ גבוה מאוד. יותר קל לזהות את הבריחה.- במקרה והמזגן מצדיק את העבודה הזו!
או לחילופין- לחבר משאבת אוויר, ולשמוע מהיכן נכנס אוויר (כעין שריקה עדינה)
אפשרויות אלו- יעבדו בעיקר בחור גדול (יחסית).
-
מילוי גז
אם הגענו למסקנה שצריך למלא גז (שאין דליפה או שסידרנו את הדליפה)
נוודא שהמדחס דולק והמזגן במצב קירור (- ללחצים נמוכים במזגן)
יש לחבר את השעונים. את הצינור הצהוב שבין שני השעונים מחברים לבלון הגז,
את הצינור הכחול (מהשעון השמאלי) מחברים לפתח המילוי שבמעבה.
כדאי לרוקן את הצינורות מהאוויר כנ"לנפתח את הברז של הבלון:
כעת נפתח את הברזים בשעון- כדי למלא- ומיד הלחץ בשעונים יעלה מעלה מעלה (בגלל הלחץ הגבוה שבבלון) לאחר שניות בודדות נסגור את הברז של הבלון, נמתין רגע ונראה את הלחץ בשעון מתאזן- נראה היכן הוא אוחז- אם צריך להוסיף גז נחזור על הפעולה שוב ושוב עד שנגיע ללחץ של כ- 120 PSI
[הלחץ המדוייק משתנה לפי הטמפרטורה בחוץ- וככל שיותר חם נצטרך לחץ מעט יותר גבוה- אבל זה ממש ממש לא קריטי הדיוק]
נשים לב שאם נמלא מידי הרבה גז- המדחס יחנק והמזגן לא יקרר!!אם חסר הרבה גז- מומלץ להפוך את הבלון כך שהברז כלפי מטה- ואז הגז יזרום הרבה יותר מהר.
כך אני ידעתי, עד שפרסם @מיכאלוש הערה חשובה ולפי דבריו יתכן וזה לא כדאי- [מי שיש לו עוד מידע בעניין נשמח לשמוע בתגובות -
כפיית מצב קירור
במקרה שיש צורך למלא גז בחורף- שאז הלחץ בפתח המילוי יהיה גבוה מאוד- נצטרך להדליק את המזגן על קירור- אך אם הטמפרטורה בחדר היא מתחת ל- 16 מעלות- המדחס לא יידלק- לכן אנחנו צריכים לכפות מצב קירור על המזגן.אפשר לעשות את זה ע"י חימום של התרמוסטט [שנמצא על הסוללה הפנימית מצד ימין]- אך צריך להיזר מאוד שלא להמיס שם חתיכות פלסטיק ולעשות נזקים גדולים יותר!
אך הדרך היותר מומלצת היא: לנתק את חוט הפיקוד של המשאבת חום בקופסת החיבורים שבמאייד או במעבה,
ולהדליק את המזגן על מצב חימום, [כך שהמדחס יכנס לפעולה כי הוא ירצה לחמם- אך משאבת החום לא תיכנס לפעולה- והמזגן יפעל על מצב קירור.מדריכים נוספים:
חלק א' הכרת המזגן- בסיסי ולמתקדמים
חלק ב' התקנת מזגן ופירוק מזגן
חלק ג' תקלות:
(1) מזגן שלא מקרר/ מחמם כראוי
(2) בריחת גז, בדיקת לחץ גז, מילוי גז
(3) נזילות ריח רע ורעש
(4) צנרת נחושת והלחמות
(5) מזגן לא נדלק/ לא מגיב לשלטחלק ד' התאמת ובחירת מזגן