מדריך מזגנים חלק א (1) הכרת המזגן | איך המזגן עובד- הסבר בסיסי | מבנה המזגן
-
חלק זה נכתב לאחר החלק השני,
ובעצת הרב @שטיגליץ סודרו הדברים מחדש, והרי הם לפניכם:נסקור תחילה את העקרון של פעולת המזגן:
כאשר גז עובר ממקום צפוף למקום מרווח – הגז מתקרר מאוד.
במזגן אנו דוחסים את הגז לתוך צינור דק מאוד שהופך לפתע לצינור רחב, וכך הגז מתקרר מאוד, כל מה שנשאר הוא שמאוורר יפזר את הקור ברחבי החדר. והרי לנו חדר שנעים לחיות בו גם כשבחוץ הזיעה נגרת מהמצח.
זה עקרון הפעולה בכלליות כללית ביותר, כעת נעבור לחלקי המזגן בעצמו.חלקי המזגן
המזגן מורכב משני חלקים מרכזיים - יחידה חיצונית ("מעבה")
ויחידה פנימית ("מאייד")
ביחידה החיצונית ישנם שלושה חלקים מרכזיים:
מדחס – תפקידו לדחוס את הגז
רדיאטור- עריכה: נקרא גם: סוללה– בגלל שגז מתחמם בדחיסה- אנו רוצים לקרר אותו בחזרה - ככל שניתן - לפני שהוא נכנס לבית, ואז להגיע לנצילות מקסימלית. בסוללה החיצונית הגז זורם ומאבד הרבה מהחום ע"י האויר שבחוץ.
מאוורר - תפקידו לסייע לקרר את הגז שעובר בסוללה.
בעת המעבר של הגז מהיחידה החיצונית לפנימית הגז עובר בלחץ דרך צינור דק [שנקרא "קפילר] שמתרחב לפתע וכך הגז מתקרר מאוד ונכנס ליחידה הפנימית כשהוא קר.
ביחידה הפנימית ישנם שני חלקים מרכזיים:
סוללה פנימית – הוא המשך צינור הגז שבסוללה החיצונית בה עובר הגז שהתקרר
מאיץ – מאוורר בצורת מפוח מאורך שלוקח את האויר שבחדר מעביר אותו דרך הסוללה להתקררות ומשם מפזר אותו ברחבי החדר
על התקנת מזגנים נלמד בחלק הבא (ב') שאר חלקי המזגן נשתדל ללמד בחלקים נוספים בעז"ה בהמשך- כאן רק למדנו את העיקרון שעליו בנוי המזגן
לשאלות תגובות הערות והארות:
תגובות למדריךושוב ייש"כ ל@שטיגליץ על היעוץ ההדרכה והעריכה של העימוד והסידור של מדריך זה
הסבר נפלא וקרדיט בסרטון הזה
-
-
-
-
איך המזגן מחמם?
ביחידה החיצונית (המעבה) ישנו חלק שנקרא משאבת חום, הוא בנוי בצורה של גליל וכניסת צינור אחד מלמעלה, ושלושה צינורות מלמטה, האמצעי זה הגז מהמדחס, אחד זה לכיוון הסוללה החיצונית ואחד לכיוון המאייד, העליון הוא חוזר חזרה למדחס.
בפנים יש כמין צינור מכופף שזז ימינה ושמאלה שמתחבר לשנים מהצינורות שלמטה או לימני והאמצעי או לאמצעי ולשמאלי.במצב קירור הוא מחבר בין הגז מהמדחס לבין הסוללה החיצונית, [ומהסוללה למאייד] ואז הגז שחוזר מהמאייד עובר לצינור האמצעי וחוזר למדחס
במצב חימום האלקטרו מגנט מושך את הצינור שבפנים ואז הגז מהמדחס זורם ישירות אל המאייד (מצידו השני- מכיוון ההפוך במצב קירור) [ומהמאייד לסוללה], ואז הגז שחוזר מהסוללה עובר לצינור האמצעי וחוזר למדחס
כך שבמצב חימום- הגז נדחס ישירות לתוך המאייד, ומהקפילר שאחריו הוא נדחס ומתחמם, וכשהוא עובר את הקפילר לכיוון הסוללה החיצונית הוא מתקרר מאוד מאוד, ובחוץ בסיוע המאוורר החיצוני הוא שואב חום/ אנרגיה** מהאוויר שבחוץ [שכעת הוא יותר חם מהאוויר שחזר מהבית
לכלל הערות: תגובות למדריך
-
מבנה המזגן
המעבה:
בחלק הימני (הסגור- ללא פתחי אוורור) נמצא המדחס.
צמוד למדחס יש איזה מיכל- מפריד נוזלים(לא יודע מה תפקידו)
עריכה: @מיכאלוש הסביר שתפקידו להפוך את הנוזל קירור מנוזל [אם נשאר] לגז- כי המדחס יכול להיהרס אם נכנס אליו נוזל!
מעל המדחס יש את משאבת החום-
בחלק השמאלי, מקדימה יש את המאוורר ששואב אוויר על הסוללה שנמצאת בכל חלקו האחורי- כעין מעטפת מאחורה ומצד שמאל- בשני כיוונים אלו יש פתחים בגוף המעבה- ונוכל לראות דרכם את הסוללה- צינורות הגז במאוזן לכל אורכו (האחורי) ורוחבו (השמאלי)
על הצינורות ישנם פסי אלומניום דקיקים- לספוג את החום בצורה טובה- ועליהם המאוורר שואב את האוויר בחוץ.
מעל המדחס (בצד ימין) יש את קופסת חיבורי החשמל, (והקבלים)
במעבה- לרוב אין כרטיס פיקוד חשמל (מלבד מזגנים גדולים (תלת פאזי) ומזגני אינוורטר). קרדיט: @מיכאלוש
פתיחת המעבה:
ישנם מס' ברגים למכסה העליון, ולאחר שפותחים אותו, ניתן לפתוח גם חצי אחד של המעטפת- וכך מקבלים גישה למדחס, משאבת חום, קבלים, מאוורר, סוללה.המאייד:
בחלק הימני הוא הפיקוד וההפעלה, החלק המרכזי ועד לשמאל לכל אורכו- הוא החלק הפועל והמקרר.
בחלק הימני של המאייד יש את הכרטיס פיקוד והמנועים, בחלק השני- יש את הסוללה המאיץ ותעלת הניקוז.
החלק השמאלי [הפועל] בו יש את המשך הצינור של הגז- הסוללה הסוללה ממלאת (כמעט) את כל שטח המזגן והיא כמין מעטפת מלמעלה ומקדימה, וחלול באמצע, מלמטה פתוח- ליציאת האוויר
הסוללה מקבלת את צינורות הגז, ומחזירה -מצד ימין- שם הצינורות מתפצלים לכמה מסלולים.
הצינורות בסוללה מכוסים מפסי אלומיניום דקים- ע"מ לקבל-לספוג את הקור בצורה טובה- ועליהם זורם האוויר חוזר מהחדר- אוויר חם ומתקרר.
הסוללה תפוסה לגוף המזגן מצד שמאל עם מס' ברגים, לאחר פתיחתם- ניתן לשלוף מעט את הסוללה (בזהירות) החוצה.
מצד ימין- לא ניתן למשוך את הסוללה- עקב החיבור לצינורות.
וכדי שהסוללה עם פסי האלומיניום לא תתמלא אבק- מכסים אותה עם רשתות-פילטרים נשלפות שיהיה קל לנקות אותם.
בתוך חלל הסוללה- יש את המאיץ- המאוורר ששואב וזורק את האוויר בחדר (סירקולציה...)
המאיץ מתחבר בצד ימין למנוע קטן- למנוע יש מקל קצרצר (פין) וכרבע מהקיפו- שטוח) במאיץ יש פין עם חור באמצע שמתלבש על הפין של המנוע- ובורג קטן שמהדק אותו לחלק השטוח של פין המנוע.הבורג מתחבא קצת בין סיבובי צינורות הגז בצד ימין- יש לסובב את המאיץ ביד עד שרואים את הבורג מציץ מבין החרכים, ופותחים אותו באמצעות מברג דק וארוך- לפעמים זה בורג אלן- מומלץ תמיד להשתמש במברג עם מגנט.
בצד שמאל יש למאיץ ג"כ פין קטן- שנכנס לתוך איזה גומי שתפוס בפלסטיק שמחבר את הסוללה אל גוף המזגן.
מתחת לסוללה (ויש מזגנים שזה קצת כלפי אחורה או קדימה) לכל אורך הסוללה יש תעלה לניקוז המים - עם פתחים וחיבור לצינור ניקוז משני הצדדים- אחד פתוח ואחד סתום- ניתן להחליף את כיוון היציאה של המים.בתמונה: תעלת הניקוז של המים מפורקת ותפוסה לצינור מצד ימין:
בצד ימין יש את הכרטיס פיקוד
הפיקוד מקבל מתח כניסה, מקבל הוראות מהשלט (אינפרה אדום)
נותן הוראה למדחס ולמאורר החיצוני להתחיל בפעולה- יש בכרטיס טיימר השהייה מובנה של כ- שלוש דקות.
יוצאים שני חיבורים- הוראה לחימום ולקירור שיוצאים למעבה אחד למאוורר החיצוני, והשני להפעיל את המשאבת חום.
הכרטיס נותן פקודה באמצעות 3 (או יותר) מגענים (קונטקטורים) לשלושת מצבי הרוח בפנים (המאיץ) חזק בינוני וחלש (או טורבו/ דרגות עוצמה נוספות).
כמו כן יוצא מהכרטיס כבל עם חיישן טמפרטורה- שיושב על הסוללה הפנימית (לא נוגע בסוללה- להרגיש את הטמפרטורה של האוויר החוזר (האוויר של החדר)
עוד יוצא מהכרטיס פיקוד למנועי מדפי האוויר (ככל ויש) מעלה ומטה ימינה ושמאלה.
אם יש מסך או נורות סימון- ג"כ יוצא מהכרטיס.
הכרטיס של החברה הוא בדרך כלל גדול וקצת מסורבל- ומונח כמאונך בתוך קופסא
תמונהפתיחת המאייד:
את מכסה המאייד ניתן להרים ע"י תפיסה משני הצדדים וניעור קטן כלפי מעלה (הוא ניתפס כשהוא פתוח עד למעלה)
לשחרור המכסה- ממשיכים להרים אותו עוד בזהירות קצת ימינה שמאלה- והוא מתפרק ממקומו.
את הכבל שהולך מהפיקוד לנורות הסימון/ למסך- ניתן לפרק- או שהוא מחובר ע"י שקע-תקע, או שניתן לפרק את כל לוח הנורות/ מסך
אם צריכים לפתוח את המזגן כולו לטיפול- ישנם מס' ברגים מתחת לפתח זריקת האוויר מכוסים בפקקים קטנים,
יתכנו גם ברגים מאחורי הכיסוי של המזגן, מלמעלה בדרך כלל זה תפוס ע"י קליפסים, (ואולי גם קצת פס דבק)
מושכים את כל כיסוי המזגן החוצה- ונשאר לנו תלוי על הקיר: הגב של המאייד עם כל החלקים הפנימיים- ויש גישה נוחה לכל מה שצריך.לכלל הערות: תגובות למדריך