מדריך | חשמל ברכב - התקנת מצלמת דרך - עם צילום גם במצב חניה (24 ש')
-
לא משנה מה קרה או לא, כבר X פעמים הבטחתם לעצמכם "מחר אני שם מצלמה באוטו", מי שלא מזהה פה את עצמו, כנראה הולך ברגל (מומלץ!) או נוסע בהובר-בורד/מטוס... ובכן, לפרקטיקה:
איזו מצלמה לקנות?
יש מספר מותגים פופולריים ביניהם VIOFO ו 70MAI (חצי שיאומי...), ויש אפשרות לקנות מצלמה בלי אבא בעשירית מחיר, אך עם איכות נמוכה, שזה אומר לדוגמה שתתקשו לקרוא את המספר של החצוף שתלש לכם את המראה.. ועם שרידות נמוכה מה שאומר שתוך שנה, ביחוד אם אתם חשופים הרבה לשמש, הסוללה עלולה לצאת משימוש, ואז אין מצלמה, אלא אם תצליחו להחליף אותה, אגב זה יכול לקרות גם במצלמה איכותית הרבה יותר, כך שתקחו את כל השיקולים בחשבון.
פערי המחירים למצלמות נורמליות הם בין 50 ש"ח למצלמות בסיסיות וזולות באלי אקספרס לבין סדר גודל של 700 ש"ח בחנויות בארץ.אוקי, עברנו את זה? המצלמה ביד? נמשיך!
התקנה
קודם נחליט איפה אנו רוצים למקם את המצלמה, מומלץ שתגנוב לנו כמה שפחות משדה הראיה, ולכן סביבת המראה היא המקום המומלץ להדבקת המצלמה, אך חשוב לשים לב שהעדשה של המצלמה נמצאת במקום ש'מכוסה' ע"י המגב, כדי שלא נקבל צילום תקריב של אבק, במקום את הכביש... קרדיט
ימין/שמאל? לשיקולכם, יכול להיות שלא תרצו לראות אותה בכלל, ויכול להיות שכן...מצב חניה, כן או לא?
האם אנו רוצים שמצלמה תקליט גם כשהרכב כבוי?
לדוגמא את הונדליסט שהחליט לשלוף לנו את המגב, אם לא - נשאר לנו רק להשחיל את החוטים מהמצלמה אל המצת/ שקע יו.אס.בי הקרוב, וזהו.
אם אנחנו רוצים לקבל 'מצב חניה' שבעצם יקליט 24 ש', ובמצבים מסוימים גם יתריע בפנינו כשנכנס לרכב "הלו, קרה פה משהו, בא תראה", עלינו לחפור מעט, אך זה לא מדי מורכב.מתח קבוע
רשימת קניות
כדי שהרכב יוכל לעבור ל'מצב חניה', או '24 שעות', עלינו להצטייד בכמה פריטים:
רשימה מקוצרת:-
טסטר לרכב (1) עלות: 10-20 ש"ח
-
גונב זרם (1 או 2) עלות: 15-20 ש"ח ליחידה
-
פיוז 3.5-7 A (1 או 2) עלות: 5-10 ש"ח לחבילה של 10
-
ערכה למתח קבוע (1) עלות: 50-100 ש"ח
-
חולץ פיוזים (בדרך כלל יש מתחת למכסה המנוע)
-
נעל כבל קטנה (1) עלות: 50-100 אג'
טסטר
ראשית עלינו להשיג/לקנות טסטר לרכב, הוא נראה כמו הטסטר הביתי, אך הוא בכלל לא מברג, אלא יש לו רק חוד בקצה, והוא גם עובד מעט אחרת, את השלילי עלינו לתת לו בעצמינו באמצעות 'תנין' שזה קליפס כזה שנצמיד לכל מקום שיש בו זרם שלילי, וכך נראה אם יש זרם או לא.
איפה יש שלילי? זה כבר ממש פשוט, ברכב השלדה עצמה היא מוליכת הזרם (השלילי!), לכן נמצא מקום כלשהו שבו רואים את השלדה ונצמיד. יש אור? יש זרם. אין? אין!.גונב זרם
כמו כן עלינו להשיג 'גונב זרם', הוא רק נשמע כזה מרושע, תכל'ס זה מוצר שאם לא היה קיים - היה צריך להמציא אותו.
הוא בעצם מאפשר לנו לקבל חשמל מבלי לחתוך חוטים, בחיבור קל ונוח.פיוז
הפיוז הוא האח הקטן של המפסק בארון החשמל הביתי, הוא נועד למנוע זרימה של חשמל גבוהה מדי מהערך שהוגדר לה, במקום שאז החוט/צרכן הקצה (המקרר שלך, לדוגמה...) ישרף, הפיוז נשרף בעצמו, ואז הזרם נפסק, זה מעצבן אך בלי זה היינו מוצאים את עצמינו בנזק גדול יותר.
בניגוד למה שקורה בבית, שם אם נופל הפקק אנחנו פשוט מרימים אותו, ברכב הפיוז הוא 'מתאבד' דהיינו שאחרי שהוא קופץ הוא נשרף/נחתך וצריך להחליף אותו, אבל זה ממש קל וזול...
למעשה עלינו לבדוק את הגודל של הפיוזים שיש אצלינו ברכב, ע"פ התמונה לעיל, ולהשיג אחד (או שניים, יפורט בהמשך) כאלו, עדיף בערך של 3.5 אמפר, אם אין גם 5 או 7.5 זה סביר.ערכה למתח קבוע
עלינו לקנות ערכת התקנה שבעצם כוללת בד"כ חוט עם יציאת מיקרו יו.אס.בי בצד אחד וחוטי חשמל חשופים בצד השני. באמצע ישנה קופסת פלסטיק קטנטנה.
זו המערכת שקבל חשמל מתיבת הפיוזים ותזרים אותו אל המצלמה, ללא הפרעה מכיבוי הרכב...
בד"כ יש חוט אחד שלילי ושניים חיוביים, אחד למצב המנוע דלוק, ואחד למצב שהמנוע כבוי. כך המצלמה יודעת אם לצלם באופן רגיל או רק צילום חסכוני - ללא קול ובד"כ תמונות בודדות לשניה במקום 30 תמונות לשניה.
יש ערכות בהם יש רק חיובי שלילי, ובהם המצלמה לא יודעת האם אתה בנהיגה או בשינה עמוקה במיטה, ולכאורה היא מתנהגת אותו דבר...
שימו לב שלכאורה למצלמות של 70MAI יש לקנות דווקא את הערכה שלהם, לגבי כל האחרות לא מצאתי בעיה כזאת...השחלות
כעיקרון אם אנחנו רוצים מתח קבוע עלינו להשחיל את החוטים לצד הנהג, כלומר נניח והתקנו את המצלמה במרכז השמשה, נתקדם לאורך הקו העליון של קצה השמשה לשמאל ונדחוף את החוט מתחת הריפוד, בלי אלימות - זה עובד! ואז נרד לאורך הקורה הצידית, כמובן נפרק אותה ככל האפשר ונצמיד את החוט רחוק ומתחת לכרית האויר שמקופלת לה שם בנחת, זה לא משחק! תזכרו שהדבר הזה אמור לעוף על מישהו!
מכאן עלינו לפרק את גומיית הדלת, במשיכה קלה, ולהעביר את החוט אל תיבת הפיוזים שנמצאת בדרך כלל בקצה השמאלי של הדשבורד מלמטה, ממש צמוד לדלת.
חיבורי חשמל
כעת עלינו לאתר פיוז שנשאר דלוק גם כשהרכב כבוי ונעול. לכן נוציא את המפתח מהסוויץ', ננעל את הרכב - כשאנחנו בפנים, ונמתין דקה...
נעבור על תיבת הפיוזים, בד"כ במכסה שלה יש פירוט, אם לא - ניעזר באתר המצוין הזה!
ננסה למצוא פיוז שכתוב עליו 'אופציונל', או תיאור של פונקציה שאין לכם ברכב, לדוגמה חימום מושבים... ונבדוק עם הטסטר מי מהם נשאר דלוק גם כשהרכב כבוי (לכל פיוז יש שני חורים קטנים להכנסת הטסטר). מצאנו? כל הכבוד!
זהירות! לא לשחק עם פיוזים רגישים שקשורים לABS או דברים כאלו, לא מומלץ!
אם יש לנו ערכה של 3 חוטים, כעת ננסה להדליק את הרכב (מצב ACC בסוויץ'), ונאתר פיוז נוסף שפעיל רק אז.חולץ פיוזים
בדרך כלל מתחת מכסה המנוע נמצאת תיבת פיוזים נוספת, בתוכה נמצא 'חולץ פיוזים', מעין פלייר מפלסטיק שעושה את העבודה, שווה לחפש ולהשתמש בו.
אחרי שהתבייתנו על הפיוזים הרלוונטיים, נשלוף אותם וכעת נשאר לנו לבדוק מהיכן זורם החשמל, מימין לשמאל או ההיפך? נכניס את הטסטר לקצה הימני, יש זרם? ועכשיו לשמאל, אין זרם? אוקי, אז הזרם הוא מימין לשמאל, ובגלל שהוצאנו את הפיוז הוא 'נתקע'.
כעת נקח את 'גונב הזרם' ונכניס לתוכו את החוט החיובי (אם יש שניים - אז רק אחד מביניהם!), ונקח פלייר-פטנט ונהדק את השרוול הכחול, בכל הכח, יש בפנים צינורית מתכת שמתהדקת על החוט שהכנסנו...
נעמיד באוויר את ה'גונב' כשהחוט שלו יוצא לכיוון שאליו החשמל הולך!
נקח את הפיוז שהוצאנו מהרכב ונכניס אותו ל'גונב' בחריץ הפנימי יותר, (זה אמור להיות לא מול החוט שיוצא ממנו).
את הפיוז החדש שקנינו נכניס לחריץ החיצוני, שהוא ממש ממול החוט שיוצא החוצה, ונכניס לתיבת הפיוזים, לא בכח אך בנחישות, עד שנרגיש שזה-זה...אם יש לנו 2 חיוביים נבצע את הפעולה הזו שוב גם עם החיובי השני, כמובן לגונב זרם נפרד, ונכניס בחזרה לתיבת הפיוזים.
כעת נשאר לנו רק השלילי, נהדק אותו לבורג שמוברג על השלדה, נמצא בטוח משהו כזה באזור של תיבת הפיוזים...לחבור של השלילי ניתן לקנות 'נעל כבל' שזו בדרך כלל חתיכת נחושת שיש לה חור להכניס מתחת ראש בורג, וזרועות/חריץ להצמדה של חוט חשמל מהצד, מומלץ אך לא חובה.
סרטון להמחשה כללית, אך לדעתי לא מומלץ לבצע כמוהו!
סרטון נוסף, מוצלח יותר"הכל מוכן, סע בזהירות" ...
-
-
-
-