מדריך | עולם ה-Arduino וה-IoT
-
מדריך לעולם ה-Arduino וה-IoT
ארדואינו (Arduino) הוא פלטפורמת מיקרו-בקרים המאפשרת לך לבנות פרויקטים אלקטרוניים ולשלוט במגוון רחב של רכיבים כמו חיישנים, נורות, מנועים ועוד. הפלטפורמה מתאימה מאוד למתחילים שרוצים להיכנס לעולם התכנות והאלקטרוניקה.
פרק 1: מה זה Arduino? למה משמשים מיקרו-בקרים?
Arduino הוא לוח קטן וחכם שאפשר לתכנת אותו לשלוט ברכיבים שונים בעזרת חיבורי חשמל פשוטים וקוד. לדוגמה, אפשר לגרום לנורה להבהב, למדוד טמפרטורה, לשלוט במנועים ועוד.
- למה זה מיועד?: בעיקר לפרויקטים פשוטים ופרויקטי IoT (האינטרנט של הדברים), שבהם רכיבים פיזיים מחוברים לרשת ומעבירים מידע.
- מה הוא מיקרו-בקר?: כמו מעין מחשב קטן מאוד, שמריץ תוכנה אחת בזמן מסוים ומתאים לשליטה ישירה במערכות חשמליות.
- Arduino Uno: הגרסה הנפוצה ביותר, מושלמת למתחילים עם שילוב של פינים דיגיטליים ואנלוגיים, נוחות עבודה ותוכנה חינמית.
פרק 2: מבנה ה-Arduino Uno
- פינים דיגיטליים: משמשים לשליטה או לקריאה של ערכים דיגיטליים (0 או 1, כלומר כבוי או דלוק). לדוגמה, אפשר להדליק נורה או לקרוא מצב של כפתור.
- פינים אנלוגיים: משמשים לקריאת ערכים רציפים. לדוגמה, אפשר למדוד את המתח מחיישן אור או טמפרטורה ולקרוא ערך בין 0 ל-1023.
- פין חשמל (5V/GND): חיבור למתח שמספק חשמל לרכיבים שונים.
פרק 3: Arduino IDE וכתיבת תוכניות
- Arduino IDE: התוכנה הרשמית שבה כותבים ומעלים את הקוד ללוח. מאפשרת כתיבת קוד בשפת C/C++ פשוטה והעלאתו לבקר.
- מבנה הקוד: כל קוד ב-Arduino מחולק לשני חלקים עיקריים:
setup()
: קטע הקוד הזה רץ פעם אחת כאשר הלוח נדלק. כאן מגדירים את מצב הפינים, התחלות תקשורת וכו'.loop()
: קטע הקוד הזה רץ ללא הפסקה לאחר אתחול הלוח. זהו הלב של כל פרויקט, וכל פעולה שחוזרת על עצמה נעשית כאן.
פרק 4: דוגמאות שימוש בפינים דיגיטליים ואנלוגיים
-
פינים דיגיטליים:
- הדלקת נורה: שימוש ב-
digitalWrite(pin, HIGH)
להדליק נורה בפין דיגיטלי. - קריאת כפתור: שימוש ב-
digitalRead(pin)
לקריאת מצב של כפתור לחוץ (HIGH/LOW).
- הדלקת נורה: שימוש ב-
-
פינים אנלוגיים:
- חיישן טמפרטורה: שימוש ב-
analogRead(pin)
לקריאת ערך מחיישן טמפרטורה שמוציא מתח אנלוגי. - שליטה בבהירות נורה: שימוש ב-
analogWrite(pin, value)
כדי לשנות את בהירות הנורה עם ערכי PWM (שינוי במתח).
- חיישן טמפרטורה: שימוש ב-
פרק 5: חיבורי תצוגה (LCD) וה-I2C
-
מסך LCD: חיבור מסכים לבקר מאפשר להציג מידע כמו טמפרטורה, זמן וכו'. ניתן להשתמש במסכי LCD פשוטים שמתחברים לפינים דיגיטליים או במסכים מתקדמים יותר דרך I2C.
-
I2C: פרוטוקול שמאפשר חיבור של מספר רכיבים לבקר בעזרת 2 חוטים בלבד (SDA, SCL). הוא נפוץ בחיבור מסכים וחיישנים.
- מה זה עושה?: I2C מאפשר לשלוח נתונים בקלות לבקרי מסך דרך שני פינים בלבד.
- דוגמה: הצגת טקסט על מסך LCD עם שימוש ב-I2C.
פרק 6: מה ההבדל בין Arduino לבין ESP32?
- Arduino Uno: בסיסי, מתאים לפרויקטים קטנים, עם משאבים מוגבלים וללא יכולות רשת מובנות.
- ESP32: מיקרו-בקר חזק יותר הכולל WiFi ו-Bluetooth, יכולת עיבוד גבוהה, ומספר רב של פינים. מתאים יותר לפרויקטים מורכבים כמו אפליקציות IoT.
פרק 7: IoT – מה זה ואיך זה מתקשר?
האינטרנט של הדברים (IoT) הוא תחום המאפשר לרכיבים פיזיים לתקשר עם האינטרנט. דוגמאות:
- חיישן טמפרטורה שמחובר לאינטרנט ומעדכן את הטמפרטורה שלך באפליקציה.
- מערכת השקיה חכמה שניתן לשלוט בה מרחוק לפי נתוני חיישנים.
פרק 8: עבודה עם Node.js ו-Arduino
ארדואינו לא יכול להריץ ישירות שרתים כמו Node.js. במקום זאת, אפשר לשלב בין השניים:
- Arduino + Node.js: ניתן לחבר את הארדואינו למחשב שמריץ Node.js ולקבל נתונים דרך חיבור סיריאלי (USB). Node.js יוכל לעבד את הנתונים ולהגיב בהתאם.
פרק 9: Firmata ו-JavaScript בארדואינו
Firmata הוא פרוטוקול שמאפשר לשלוט בארדואינו דרך מחשב באמצעות JavaScript. זה שימושי אם רוצים להריץ קוד JavaScript במחשב ולשלוח פקודות לבקר.
- Johnny-Five: ספרייה פופולרית ב-JavaScript שמאפשרת לשלוט בארדואינו דרך Node.js.
- איך זה עובד: אתה כותב תוכנה ב-JavaScript שמתקשרת עם הארדואינו דרך Firmata ומבצעת פעולות כמו קריאת חיישנים והפעלת רכיבים.
פרק 10: סיכום
ארדואינו הוא כלי נהדר להתחיל ללמוד על מיקרו-בקרים ו-IoT. בין אם אתה רוצה לבנות פרויקטים פשוטים כמו הדלקת נורות או לפתח אפליקציות IoT מורכבות יותר, הארדואינו יספק לך את הבסיס הנדרש.