מדריך | הכרת גוף המצלמה- חלק ג'- זום
-
זום
לא יודע למה הרבה פעמים ראית אנשים ש'משוויצים' רק בקוטר הזום של המצמה שלהם בעוד שאת שאר הדברים (שלדעתי יותר חשובים) הם מזניחים.
מהו הזום בכלל??
זום פירושו שהעדשה מתרחקת מהחיישן -וזה עושה אפקט של זכוכית מגדלת/משקפת ככה שהתמונה יותר 'קרובה' ממה שהיא באמת.
עכשיו שימו לב שיש שתי סוגי זום.
יש זום אמיתי (זום אופטי)- שעליו נפרט מיד, ויש זום דיגיטלי (כמעט לא מצוי במצללמות מקצועיות) שהאורך מוקד (המרחק בין העדשה לחיישן) אותו הדבר ורק המצלמה מקרבת את הנושא (כעין זום שנעשה אחרי שצילמו תמונה) -שימו לב שזום כזה מוריד באיכות התמונה ממש.
עכשיו נדבר תכלס'
מהו זום אופטי?
זום נמדד במילימטרים (mm) לדוגמא 18mm זה אומר שהמרחק הוא רק 18 מילימטרים ככה שהעדשה עדיין קרובה ונראה זווית רחבה
ואם יהיה 100mm אז זה אומר שהעדשה כבר רחוקה ונראה ממש מקרוב
כדרך אגב: עדשות נקראות על שם טווח הזום שלהם לדוגמא: שמשהו אומר לך קניתי עדשת 24-105 אתה מבין שטווח הזום שלו הוא בין 24 ל105 , ואם הוא אומר לך קניתי עדשת 50mm אתהה מבין שיש לו עדשת פריים שהיא בלי זום.זום גבוה- מטשטש את הרקע
כל פעם שנעשה זום גבוה -זה יטשטש לנו את הרקע. מדוע?
נסביר, אם נעשה זום פתוח : (לדוגמא 18mm) ונתקרב פיזית אל המצולם ככה שהוא יכסה שליש מהמסך. כמה רקע יהיה ? (שימו לב שאני לא מדבר על כמה אחוזים מהתמונה יש רקע אלא גודל הרקע)
הרקע שיהיה הוא כמו שזה נראה במציאות- מהסיבה הפשוטה שהתמונה על מצב רחב- שהכל נראה טיבעי ובגודל האמיתי, רק שהמצלמה קרובה מדאי למצולם לכן הוא תופס שטח כל כך גדול.
אבל אם אנחנו נעשה זום גדול (לדוגמא 105mm) ונעמוד רחוקים מהאדם שמצטלם - תשימו לב שהאיש יתפוס בדיוק כמו בתמונה הקודמת שליש מהתמונה- אבל השאלה כאן היא כמה רקע הפעם יש??
ותשימו לב- הפעם המצלמה לא קולטת את כל הרקע שהיא קלטה בפעם הקודמת משום שאני על מצב קרוב שבו אני קולט כמו משקפת- תנסו לחשוב שאני יוציא את האיש המצולם משם, מה אני יקבל? חלק קטן מאוד מהרקע!
ובכל זאת האיש תופס את אותו מקום בדיוק כמו בתמונה הקודמת! מה שקורה הוא שהרקע 'נמרח' לצדדים ומתקבל טישטוש משום שהיחסים הם לא פרופורציונליים וככה ככל שהזום יהיה יותר גדול ככה יהיה יותר טישטוש
שימו לב שטישטוש של זום "הורס" לנו את התמונה - כלומר שהוא מאבד הרבה פרטים מהרקע - ואסביר.
אם אנחנו על צמצם פתוח- מתקבל טישטוש (כדרך אגב בשפה המקצועית זה נקרא בוקה) רך - כעין עיגולים מחוברים שמטשטשים את הרקע אבל אני מבין מה אני רואה בתמונה גם אם היא לא בפוקוס
(זאת אומרת שלמרות שהאיש מובלט מהרקע כי רק הוא בפוקוס- בכל אופן אני יודע מה יש ברקע)
מה שאין כן בזום גבוה שהרקע נהיה מטושטש לגמרי ולא תמיד בכלל יראו איפה זה צולם וכד'
טישטוש שנעשה מזום- לא מבינים שום דבר מהרקע:
טישטוש שנעשה מצמצם פתוח- מבינים בדיוק מה קורה-למרות שהכל לא בפוקוס:
עיוותים בתמונה
מתי היה לכם לאחרונה שמחה משפחתית?
שמתם לב שבסטודיו (הרקע השחור) הצלם משתמש בעדשה ענקית והולך לקצה השני של האולם?
למה?, הרי צלמים משתמשים במצלמות איכותיות והם יכולים לקנות עדשה שלכאורה גם אם היא תהיה רחבה- היא תהיה טובה- אז למה לקנות את הגדולה ולצעוק בשביל שישמעו אותו, מה עוד שיש רעש וכו', מה כל זה בשביל הרושם שיש לי עדשה גדולה?
התשובה היא לא רבתי- ויש לזה שתי סיבות עיקריות- על האחת עכשיו בדיוק דיברנו ועל השניה נדבר מיד:- זוכרים מה אמרנו למעלה? שאם הזום גבוה אז אין הרבה רקע, וזה מצויין
כי תחשבו שאם הצלם יצלם במצלמה עם זום קטן (כמו 24-70) אז יהיה הרבה רקע- ויראו את הפלאשים (-לאו דווקא את הפלאש עצמו אלא אפילו את ההבזק שיש לו טווח יותר גדול) זה אחת הסיבות שמשתמשים בזום גבוה- ככה נשאר רק חתיכה קטנה מהרקע שהיא 'נמרחת' על התמונה ויוצאת שחורה לחלוטין.
אבל יש סיבה אחרת יותר משמעותית. - אפילו במצלמות מקצועיות ביותר- ככל שאנחנו על זום פתוח הקצוות מתעוותים (כעין אפקט עין דג) וזה מבאס נורא
יש לזה היגיון אבל את האמת לא כ"כ הבנתי אותו- (זה תלוי במבנה העדשה ובכל האלמנטים שלה) אז..
תכלס' זאת מציאות שככל שהזום יותר פתוח מתקבלים עיוותים לצדדים
ולכן עושים זום גבוה.
חבר הביא לי את התמונה הזאת שמדגימה את ההבדלים בין זום פתוח לסגור- כמו שלמדנו לעיל:
זה מה שאני זוכר על זום - אם אני יזכר בעוד משהו אני יכתוב
בהצלחה!!
לשאר המדריכים
https://mitmachim.top/topic/73959/מדריך-קורס-צילום-למתחילים-ולמתקדמים-כאחת
- זוכרים מה אמרנו למעלה? שאם הזום גבוה אז אין הרבה רקע, וזה מצויין
-