בקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?
-
@m-g-f כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
עד כמה שידוע לי הצלילים ה"מרוסקים" בגיטרה חשמלית נוצרים מצלילים גבוהים מידי בשביל הרמקול שאמור לנגן אותם ובצלילים נמוכים מידי עלולים להישמע פצפוצים
כן, זה יוצר עיוות של צלילים,
אתה לא שומע את הנ"ל? -
@מתכנת-חובב כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
@m-g-f אני שומע משהו חלש שאולי אפשר להגדיר כרשרוש אבל זה נראה לי חלק מהמנגינה
אין משהו בולט בכל מקרהממש מעניין, אבדוק לעומק.
-
@מתכנת-חובב
עם מה אתה שומע את הקבצים?
העברתי את הקבצים לנגן מאוד יקר ואיכותי שיש לי, חיברתי אוזניות טובות, ויש פצפוצים בולטים ממש,
ברמקולים של המחשב באמת לא שומעים את זה...
סתם נכנסתי לזה ... -
@מתכנת-חובב יש לך מושג איפה אני משיג קבצי flac איכותיים?
-
@דודי-ענהאל כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
מישהו מהמומחים כאן יכול לתת הסבר קצר על
@ישיביש כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
24 bit ו96khz
להבין מה זה ה KHZI - וכן מה זה ה BIT, ומה מבטאים רמות המספור שלהם?
אם אפשר בשפה 'עממית' זה מאוד ייטב לנו, תודה.אני ינסה להסביר עד כמה שאני מבין בעצמי (לא הרבה...)
בעבר, השירים היו נשמרים על תקליטים ותקליטורים בצורה אנלוגית (רציפה)
כשעברו לאחסון והשמעה דיגיטלית של שירים לא היה אפשר לדגום אותם בצורה אנלוגית אלא דיגיטלית בנקודות זמן נפרדות (דיגיטלי = כל פרק זמן קצר מאוד דוגמים את הצליל ובאנלוגי הוא נדגם כל הזמן באופן רציף ולא מחולק)
ולכן לכל קובץ אודיו יש מאפיין בשם "קצב דגימה" - כמה פעמים בשנייה נדגמו גלי הקול - בדרך כלל זה יהיה 44100 דגימות כאלו בכל שניה (זה נמדד בקילו הרצים - kHz)
מאפיין נוסף הוא עומק הסיביות - אחרי שחילקנו את כל שניה בשיר לכמה אלפי דגימות קטנות אנחנו צריכים להחליט עם כמה סיביות נשתמש כדי להציג כל דגימה, מקובל להשתמש ב16, 24 או 32
כדי להבין מה זה אומר אפשר לדמיין סולם שקובע מה גובה הצליל - אם בסולם יהיו 64 שלבים נצטרך 6 סיביות כדי לייצג את הטווח הזה (2 בחזקת 6 = 64)
אם יש לנו 32 סיביות נוכל לייצג 4,294,967,295 שלבים שונים בסולםמאפיין נוסף הוא מספר הערוצים - לפעמים נשתמש בעוד סט של סיביות כדי לייצג רמה נוספת בסולם כדי ליצור ערוץ נוסף בשיר ולהפוך אותו מהקלטת מונו להקלטת סטריאו או יותר ערוצים לשמע היקפי או לשיר שיש בו כמה רצועות
מכאן ששיר שיש לו קצב דגימה של 44,100 דגימות בשנייה עם עומק סיביות של 16 ביט ו2 ערוצים יהיה לו קצב של 1,411,200 סיביות או 1,411.2 kbps
-
@m-g-f כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
עם מה אתה שומע את הקבצים?
מחשב זול עם נגן המוזיקה של ווינדוס ואוזניות בלוטוס ב 15 שקל מעלי אקספרס...
-
@איציקא כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
@מתכנת-חובב יש לך מושג איפה אני משיג קבצי flac איכותיים?
אני לא מבין גדול בתחום ולא מתמצא בדברים האלו
-
@איציקא כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
@m-g-f מוזיקה חרדית, ישראלית וקלאסית.
כל מקור טוב, ואם פתוח בנתיב עוד יותר טוב.מוזיקה קלאסית יש את:
https://www.prestomusic.com/
אתר עם קטלוג עצום של מוזיקה קלאסית במגוון איכויות, להורדה ולרכישה של מדיה פיזית,
https://www.eclassical.com/
זה גם אתר נחמד קטלוג יותר קטן,
חרדית וישראלית יש את שירותי הסטרימינג השונים (טידאל קובוז,דיזר, ספוטיפיי לא מציעים flac הם טוענים שבעתיד יהיה) יש בהם גם ישראלי וגם חסידי(לא הכל כמובן) אבל לא פתוח בחסימות השונות(אולי ברימון כן),
בשירותי הסטרימינג אתה יכול גם להוריד למצב אופליין ואז יש לך אוסף שמור גם כשאין אינטרנט כל זמן שאתה משלם מנוי.
יש גם אתר בשם bandcamp שיש שם דברים נחמדים,
יש גם דברים לא חוקיים אבל בזה אני לא מבין,
אישית מוריד מוזיקה קלאסית מpresto music ולגבי חסידית מסתפק במועט,
לפעמים מוריד אצל קרוב משפחה מוזיקה חסידית באיכות גבוהה יותר... -
@m-g-f כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
באוזניות בלוטוס ההמרה נעשית באוזניות עצמם והנגן שולח רק אות דיגיטלי(כלומר שההמרה לא נעשית בנגן אלא באוזניות), כך שאין חשיבות לאיכות הנגן,
זכור לי שלפני מלא זמן העלתי את הטיעון הזה בפורום, אבל ישיביש הסביר שזה לא בדיוק כך, אלא שיש שתי המרות. (ואם אני זוכר טוב הוא הוכיח משינויי האקולייזר. אבל אני לא בטוח). בכל אופן עלה שם שזה כן משנה...
מצאתי את הפוסט. בקיצור יש המרה של הקובץ ל"גל מוביל בתדר יחיד" שזה נעשה בנגן עצמו
@מתכנת-חובב כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
בעבר, השירים היו נשמרים על תקליטים ותקליטורים בצורה אנלוגית (רציפה)
סתם אני נודניק, אבל החל מהתקליטורים זה כבר דיגיטלי. (ולפי"ז נקבעו הסטנדרטים)
ההסבר מצוין. רק אוסיף שבתקופת התקליטורים התקבע סטנדרט של 16-bit/44.1 kHz. (שזה 1411 kbps) אלא שכאשר רצו להפחית את משקל השירים, הומצא ה mp3 שמפחית את הרוזולציה ל320 kbps. (ומקודדים שונים מחליטים לפי פרמטרים שונים איזה מידע למחוק) קבצי הFLAC משתמשים בשיטת דחיסה מתקדמת ששומרת על המידע הנדרש, מה שמשאיר את הקובץ ממש כמו הגל האנלוגי המקורי.
תכלס' העניין הוא שקבצים ברזולוציה גבוהה מנסים להתקרב לצליל האנלוגי המקורי אפי' יותר מתקליטור, למשל 24-bit/192 kHz זה יותר מפי6 מתקליטור.
כמובן שאם המוזיקה הוקלטה באיכות יותר נמוכה אין מה לדבר. -
@IGO כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
אלא שכאשר רצו להפחית את משקל השירים, הומצא ה mp3 שמפחית את הרוזולציה ל320 kbps.
תיקון: mp3 לא מפחית את הרזולוציה ל 320 אלא מקובל להשתמש בקצב סיביות של 320 כאשר מקודדים ב mp3
בפועל אפשר לשנות את זה למה שרוצים@IGO כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
קבצי הFLAC משתמשים בשיטת דחיסה מתקדמת ששומרת על המידע הנדרש, מה שמשאיר את הקובץ ממש כמו הגל האנלוגי המקורי.
קבצי flac, בשונה מ mp3 לא משתמשים בדחיסה מאבדת מידע ולכן הם נותנים את מירב האיכות שאפשר להשיג מקובץ דיגיטלי אבל זה עדיין לא אנלוגי
-
@מתכנת-חובב כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
תיקון: mp3 לא מפחית את הרזולוציה ל 320 אלא מקובל להשתמש בקצב סיביות של 320 כאשר מקודדים ב mp3
בפועל אפשר לשנות את זה למה שרוציםמעניין ומרתק.
אשמח להחכים בנושא.
כפי שידוע לי בדחיסה בעצם מוותרים על תדרים מסוימים לפי מודלים פסיכו-אקוסטיים שונים, למשל האוזן פחות רגישה לשינויים בתדרים הגבוהים, ולכן בתדרים הגבוהים הופכים כל X תדרים לתדר אחד, וכן על דרך זו. (דחיסה מאבדת מידע).
אבל לפי דבריך, שקצב הסיביות זה עניין שרירותי אשמח להבין איך זה מסתדר אם הדחיסה, הרי תדרים מסוימים נעלמים?
שאלה נוספת. למה מעולם לא נתקלתי בקבצי mp3 יותר מ320? ומה יקרה לדבריך אם אני יקודד לmp3 לפי 1411 kbps? האם המשקל ירד? חייב להיות, אבל זה אבסורד, כי איזה מידע נאבד? ולמה לא עושים קבצים יותר איכותיים?
בקיצור. התחום מרתק ואשמח שתחכימני.עריכה: מחיפוש קצרצר בגוגל של "קבצי mp3 יותר מ 320kbps" עולה שאין דבר כזה. ונראה לי בכל אופן שצדקתי בכך שהקידוד עצמו דוחס ל 320kbps. אבל כמובן שאשמח להחכים מחכמים ממני. (לא חפרתי בעניין)
עריכה שניה. בתוצאה הזו לא הבנתי מה נאמר (תרגום גוגל...) להבנתי זה אפשרי רק במקודדים מסוימים. -
@IGO כתב בבקשת מידע | מי יודע מה זו הגדרת האודיו - HI-FI?:
סתם אני נודניק, אבל החל מהתקליטורים זה כבר דיגיטלי. (ולפי"ז נקבעו הסטנדרטים)
ההסבר מצוין. רק אוסיף שבתקופת התקליטורים התקבע סטנדרט של 16-bit/44.1 kHz. (שזה 1411 kbps) אלא שכאשר רצו להפחית את משקל השירים, הומצא ה mp3 שמפחית את הרוזולציה ל320 kbps. (ומקודדים שונים מחליטים לפי פרמטרים שונים איזה מידע למחוק) קבצי הFLAC משתמשים בשיטת דחיסה מתקדמת ששומרת על המידע הנדרש, מה שמשאיר את הקובץ ממש כמו הגל האנלוגי המקורי.
תכלס' העניין הוא שקבצים ברזולוציה גבוהה מנסים להתקרב לצליל האנלוגי המקורי אפי' יותר מתקליטור, למשל 24-bit/192 kHz זה יותר מפי6 מתקליטור.
כמובן שאם המוזיקה הוקלטה באיכות יותר נמוכה אין מה לדברמדויק,
רק שלמעשה אף פעם קובץ דיגיטלי לא ישמע אנלוגי, נכון שמנסים להתקרב אבל זה לא זה,
צליל אנלוגי יתקבל אך ורק מתקליטים(שאגב זה שוק פורח מאוד היום)או מסלילים,
זה לא אומר שצליל דיגיטלי פחות טוב מאנלוגי, להיפך, צליל דיגיטלי הרבה יותר מדויק ומפורט, רק שצלילי אנלוגי מעניק חווית האזנה מאוד סוחפת שאינה קיימת בצליל הדיגיטלי ה'יבש' וה'אנליטי' יותר,
יש בזה כמובן מלחמות עולם בין אודיופילים והרבה מאוד אמונות טפלות,
המלחמה בין הגישה המדעית לגישה האומרת שהכל סובייקטיבי לחלוטין והאוזניים שלנו פועלות ומבינות אחרת,
האמת נמצאת איפשהו באמצע