אנחנו נמצאים עכשיו במסע לכיוון חג השבועות אבני הדרך במסע הזה הם גימי ספירת האומר ואני שואל את השאלה מה ההבנה שלנו בעניין של ספירת האומר ותעמי המצוות באמת אין להסיג הגרע כותב בפירושו לבשלה שאפילו משה רבנו לא ידע תעמי המצוות לא ידע איש ערכה זה משה שנאמר והאיש משה היחיד שידע את תעמי המצוות באמת היה רק אדם הראשון לפני החטא ואז הוא היה בדרגה על אנושית עד שאפילו המלאכים חשבו כביכול שהוא אלוקים ובקשו לומר קדוש קדוש לאדם הראשון לפני אבל אחר החטא הכל הכל השתנה אבל למרות זאת גם בחזר הראשונים ואחרונים מנסים לתת הבנות שמקרבות אותנו אל המצוות כותב רבנו בספר החינוך מצווה שנבב משורשה המצווה על צד הפשט פשט מעבר לפשט רחוק מאיתנו הדבר מאוד מאוד לפי שכל עיקרן של ישראל אינו אלא התורה ובפני התורה נבראו שמאי וארץ כמו שכתוב בירמיהו אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמאי וארץ לא שם זה והיא העיקר והסיבה שנגעלו ויצאו מצרים כדי שיקבלו התורה בסיני ויקיימוה שבשביל זה הם נגענו שבשביל זה הם נגעלים והיא תכליל את הטובה שלהם ועניין גדול אולי יותר מן החירות מעבדות למדנו כאן כמה וכמה דברים מאוד מאוד חשובים בתורתו של החינוך א', מה זה ישראל? כל עיקרן של ישראל אינו לא תורה אנחנו לא עם עם תורה לא, יש עיקר ותפל זה לא העיקר זה עם יש גם תורה, ממש לא יש שווה ושווה לא תפל, גם זה לא כל עיקרן של ישראל אינו על התורה כבר הקדים אותו רבנו שדיה גאון בספרו אמונות ודעות וכתב את אמרתו המפורסמת אין אומתנו אומה אלא בתורותיה לשון רבים שבכתב ושבעל פה אין אומתנו אומה חוץ מזה כלום חוץ מזה כלום אין לעם ישראל מושג לאומיות זה לא כמו שאנשים חושבים לאומיות לאום ודת לא אין אומתנו אומה אלא בתורותיה כל עיקרן של ישראל אינו על התורה א', ב' לא רק ישראל מבני התורה נברו שמיים וארץ מבני התורה נברו שמיים וארץ ישראל אנשים חושבים לא ארץ ישראל לא מבני התורה נברו שמיים וארץ ישראל כל הגדושה של ארץ ישראל זה בגלל התורה זה לא איזה מקום טריטוריאלי שאבותינו גרו מורשת אבות לא מבני התורה נברו שמיים וארץ נברו שמיים וארץ ישראל מה שכתוב לבריטי יום אבלי החוקות שמה עוד לא שמתי התורה היא הראשונה שעלתה במחשבת הבורא סוף מעשה מחשבה תחילה אז אקדמיה חוברה את ישראל וזה לומד כל ילד יהודי בפסוק הראשון בתורה בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ בשביל ישראל שנקרא ראשית בשביל התורה שנקרא ראשית בשביל זה נברו שמיים וארץ בשביל זה נברא ארץ ישראל אני אכנס קצת יותר רבוק אנחנו ברוך השם חיים בארץ ישראל כולכם יודעים יש מצוות התלויות בארץ תרומה, מעשה, עוד הרבה מצוות אז מה חושב הבן אדם הרגיל? יהודים מאמין, מאמין היות שאנחנו גרים בארץ ישראל נו, אז ככה התורה צפתה צריכים להפריש תרומות המעשות זה בדיוק הפוך התורה שקדמה לעולם יש בה מצוות הפרשת תרומות מעשרות וכן הלאה אז לכן הקדוש בחוברה מקום קדוש שקוראים לו ארץ ישראל שבו הדבר הזה יכול לתפוס זה הכל למשל, אני אמשול לכם משל אני יכול להגיד ככה יש לי בבית עציץ יש לי אפילו אדמה זה לא איפה ככה עומד עציץ עם אדמה תכלי טוב אני אכנס למשתלה נמצא איזה צמח יפה פרח בו נשתול אז יוס יש לי בבית עציץ ויש בו אדמה וזה לא כל כך אסתטי הוא סתם תופס מקום אז אני קניתי פרח אבל יכול להיות מצב הפוך יש לי פרח יפה מאוד אין לי איפה לשתול אותו מה נשים אותו אז אני הולך קונה עציץ הולך קונה אדמה ושותל את הפרח ולמה קיימתי עציץ? חסר לי למה קיימתי אדמה? מעניין אותי? כי יש לי פרח וכל דבר ניתן לחשיבה דו סטריל בראשית מה זה בראשית? התורה נקראת ראשית מה זה בראשית? הנברא העם ישראל שנקרא ראשית עם ישראל נברא כדי לקיים את התורה אז נברא גם ארץ ישראל בתוך אותו קוסמוס גדול ועצום נברא כדור קטן קוראים לו כדור הארץ ובתוכו מקום קטנטן קוראים לו ארץ ישראל שהוא נברא בסגוליות שאפשר לקיים מצוות התלויות בארץ זה מה שהוא אומר כאן העיקר והסיבה שנגלו ויצאו מצרים כדי שקבלו התורה בסיני ויקיימוה שבשביל זה הם נגלים עניין גדול אולי יותר מן אחרות מעבדות תשמעו במחשבה רגילה מה אתה חושב? קבוצת אנשים מסוימת בני אברהם, יצחק ויעקב נמצאת במצרים עובדים קשה קשה מאוד בפרח מענים אותם בכל העינוי שיכול להיות מצב ממש קשה אז ושוב לא משנה כרגע למה כי אנחנו גועל אותם אמרו מסכנים סובלים גאולה מעבדות לחירות אבל תשאלי שאלה למה? למה דווקא אותם? מה זה משנה? לא! שבשביל זה הם נגלים אקדיוך אומר למה שרבנו בשניה בהר סיני כי אותי התעבדו על האר הזה לך תגיד להם שאני גועל אותם למען מטרה מסוימת עניין גדול אולי יותר מן אחרות מעבדות כי זו ימהות כי זו תמות לכן אנחנו אומרים בתפילה כי הם חיינו ואורך ימינו התורה זה המציאות של ישראל כמו עדיתי לכם דוגמה יש לאדם יד יש לו בשר מה זה? יש לו יד ועליה בשר? יש לו בשר זה המהות שלו המהות של בן אדם זה בשר אם לא הוא בקבר בקבר אין בשר בגלל שנשאר שלט בתוך אדם המהות של בן אדם זה בשר כי הם חיינו ואורך ימינו ממשיך ספר החינוך ומפני כן כי כל עיקרן של ישראל ובעבורה נגעלו ועלו לכל הגדולה שעלו אליה נסתבנו למנות ממחרת יום טוב של פסח עד יום נתינת התורה להראות בנפשנו החפץ הגדול אל היום הנכבד הנכסף ללבנו כאבד נשאבצל וימנה תמיד מתי יבוא העת הנכסף אליו שצריך לראות כי המניין מראה לאדם כי כל אישו וכל חפצו להגיע אל הזמן ההוא זה עד היום קיים בשפה המודרנית קוראים לזה ספירה לאחור נגיד רוצים לשגר חללית זה עולה מיליארדי מיליארדי לשלה חללית שם בארצות הברית המון מאמץ הרבה הרבה אנשים הרבה הרבה זמן הכין אותה ומתחילה ספירה לאחור בעוד 20 יום, בעוד 19 יום, בעוד 18 יום עד הדד ליין, עד רגע הנה שלכם מר ספרי נוחו את הדבר כדי להפנים את הדבר אז התורה תקנה לנו ספירה כי הספירה מראה כי כל אישו וכל חפצו להגיע אל הזמן ההוא זאת אומרת זו הכנה נפשית יש פסח יש מתן תורה שבועות אבל אנחנו חייבים לבנות את ההשתוקקות את ההשתוקקות שבאמת אנחנו מצפים לזה באמת מחכים לזה זו הספירה זה מה אתה אומר ובספר הזוהר הקדוש כתוב, אני מתרגם לכם ישר לעברית אדם שלא ספר את שיבת השבועות של ימי הספירה על מנת לזכות לתארה זו אינו נקרא טהור ואינו ראוי להיות בכלל לטהורים ואין כדאי שיהיה לו חלק בתורה בכלל עד כדי כך ומי שמגיע טהור ליום הזה והחשבון לא נבדמנו שמגיע ללילה הזה צריך לא לעסוק בתורה ולהתחבר עמה ולשמור את הטהרה העליונה שמגיעה אליו באותו הלילה ונטהר לתשבות הזוהר ממשיל מדבר כמו שאישה נטהרת מטומה ולכן זה דווקא מספר שבע שבעה ימים ככה גם כאן כלומר החלק הזה של הספירה הוא מהותי מהותי פירושו היא ההכנה של האדם את נפשו שלו הכנה של האדם כל דבר במציאות יש לו הכנה אתם רואים שכאן שולחן זה יכין אותו אני לא יודע אם חמש שעות או חמש שבועות או חמישה חודשים יכינו את הברזל ויכינו את העץ ויכינו את הפורמייקה ויכינו את הדבק הרבה הרבה שלבים שהוא מוכן לשימוש וכגודל חשיבות הדבר משך הזמן שמכינים אותו הנה דומה שולחן זה למחונית שמכינים אותה הרבה הרבה יותר זמן בעלות הרבה יותר גבוהה והנה דומה מחונית למטוס גדול שמכינים אותו שנים אם אילן מזמינה עכשיו מטוסים אם ישראל עכשיו מזמינה מטוסים מארה״ב 035 אתם יודעים מתי יקבלו אותם? עוד חמש שנים עוד חמש שנים אם לא הזמינו עכשיו לא יקבלו עוד חמש שנים זה הזמן של לוקח לחינוכם חיכים בהמתנה אדם קונה דירה מקבל אותה אחרתיים אם הוא קונה עולה סיירים יוצא בחנות לוקח את העולה הסיירים ולך אבל אדם בדירה הו הו אנחנו אומרים אתה קונה לניהר עד שיחינו עד שיבנו ככה גם כאן הזמן הזה יכנה את הנפש של האדם כדי להתאר לצאת מגבולות התאומה האנושית אל הקדושה האלוקית ככה מסביר את העניין בספר הזו התייחס לנושא גם אחד מאבות החסידות רבי צדוק הכהן מלובלין והוא כותב בספרו פריט צדיק ככה אמרו חרבנו צדיקת על הפסוק בעיוב כי אדם לעמל יולד לעמל תורה נברא שכל תכלית בריאת האדם בעולם הזה הוא כדי לעשות מלאכתו ועבודתו בעמל התורה ועבודת ה' היא נברא שוב החשיבה האמיתית היא הפוכה מהחשיבה האנושית אנחנו חושבים יש בן אדם נו, אז כל אדם צריך איזה מערכת חוקים, חקיקה וכדומה אלוקים נתן לנו תורה זה בדיוק אופק אדם לעמל יולד יש תורה שקדמה לעולם שמציבה מערכת מסוימת של עיסוק האדם כבר נברא לצורך זה עכשיו, תן בחידוש של רבי צדוק בשעת הבריאה היה כמו שנאמר בקהלת פרק זין עשה אלוקים את האדם ישר היה רק מכוון מאדם בעמל תורה שמכתב כלומר, אדם במקורו כשהוא נברא לפני החטא הוא היה ישר ואז היה מספיק לא עיסוק בתורה שמכתב שהיא נקראת ספרי ישר אתם זוכרים בתורה כתוב ספרי ישר מראה שזה התורה והאדם נברא גם הוא ישר אז הייתה כאן חפיפה בין שני הדברים העיסוק בתורה שמכתב הלם את המהות והזהות של האדם אבל הרי אתם זוכרים חופשי כבר פסוק והאמא ביקשו חשבונות רבים על ידי החטא על ידי התשוקה בתרי האישה של עץ הדעת ונתנה גם לבעלה על האדם הראשון היווה את האדם את דרכו אדם לאמה ליולז בתורה שמכתב שהיא בבחינת אור של יום כתוב בספר הזו משה רבינו אומר שהוא היה בא ארבעים יום וארבעים לילה איך הוא ידע שם מתי יום ומתי לילה שם אין שמש וירח וחושך כתוב שביום הוא למד תורה שמכתב ובלילה הוא למד תורה שבעל פה אז היום זה בבחינת אור של יום בתורה שמכתב שהכל ברור כתוב בלי שום בעיות אבל על ידי הכלכול של אדם הראשון אומר רבי צדוק הוא נאלץ להוסיף בעסק התורה גם בחשכת הלילה החטא של האדם הראשון יצר מטף של חשיכה אתם זוכרים את דברים סילת אישרים בהתחלה תש את חוסר ואילי לבו תרמוס כולך את היער זה עולם הזה שדומה ללילה חושך אז נוספה תורה שבעל פה שהאדם צריך לעמול בחושך ויש בזה עריכו גדולה במדרשת הנחומה פרשת נוח עריכו גדולה שמסבירה את המושג שעכשיו הזכרתי שתורה שבעל פה מבחינת חושך תראו בבקשה שהדברים מאוד מאוד חושבים כאומרם זוכרונם לברירה במחשכים או שיווני זה תלמוד בבלי ועל הפסוק העם ההולכים בחושך אלו בעלי תלמוד שהוא כדי להעיר את חשכות של יצר הרע מחשיך פנים לבריאות אם כן אתם זוכרים לקח את האדם הראשון כמו שהדבר בתורה שבכתב שבעל פה בדברי הרמבן בריחות נכנת יצר רע אל תוכו וזה מה שהסביר לנו רבינו הרמחל בתחילת מסילת ישרים איך מוצאים את החושך שבתוך האדם והסביר לנו הרמחל שזה יותר קשה מחושך אמיתי כי זה מבלבל את האדם לגמרי עד שדומה מצווה לעבירה ועבירה למצווה אומרים חזר במסך הנדרים כי ברוב חוכמה רוב כעס על התורה שבעל פה של איזה רוב כעס של יצר רע שנתרבה בליבו של האדם נצרח לרוב חוכמה שהוא עניין התרבות חוכמה תורה שבעל פה רבינו חיים ויטל כותב בשם האריזה שהדבר היחיד שעוזר לשבור את הקליפות זה כינוי לכל מיני כוחות תומה זה רק הגמרה רק הגמרה זה התורה שבעל פה זה עוזר לשבור את זה וכותב כמה פעמים הרבי מיצן ז'קונה רבחכה על דוד שלו שהיה צדיק גדול תלמיד חכם מופלג אדמור מפורסם שהוא אמר לו שהוא ניסה לסלק מעצמו את היצר רע בכל מיני אמצעים צומות, טעניות, ציגופים הוא היה מתגלגל את הגוף שלו כותב בשתי חכזי קוצים אתם יודעים מה זה סרפד נגעתם פעם בסרפד כל היד שלך נהיית מלאה קוצים וככה הצדיקים היו מנים את עצמם הוא כותב נוכב על קוצים ושום דבר לא עזר לי לסלק את הבחור הזה כאילו את היצר לא מדי דבר לא עזר לי תאמין לי ככה הוא היה אומר לרבי ביצנסי הדבר היחיד שעזר לי לסלק אותו זה דג מורה רק ככה התחתי לסלק את בית היצר זה מה שכתוב כאן החושך הזה של האטומה צדיקה אחת זה רק על ידי אלימות של תורה שבעל פה ולכן להכרח רובן התחבר חכמת תורה שבעל פה על ידי תנאים ואמורים כי כל מה שבית המקדש היה מואר באור אלוקי עליון בית ראשון שאפילו היה בו תלוכות ובדרגה פחותה יותר בית שני כבר לא היה תלוכות אבל עדיין היה אור ענק אור עצום אור גדול אז לא היה צריך את הריבוי של תורה שבעל פה כל התורה שבעל פה בית שמאי בית תהילה לרבי עקיבא זה הכרח רובן כי נהיה חושך גדול וחושך גדול צריך יותר פרוג'קטורים ויותר תורה זה מה שמסביר לנו כאן רבי צדוק הכהן מלובלי אם כן למדנו נסכם שכל המציאות של ספירת העומר היא דומה למציאות של ספירת תומאה של אישה נידה שתכלית הספירה שהיא תחת הכותרת של שבע וכבר דיברנו הרבה פעמים מה המשמעות של המספר שבע היא כילוף כילוף הקליפות כילוף הקליפות וירידה אל שורש הקדושה של נפש האדם עכשיו כתוב בתורה קראנו בפרשה דברים ויקרא יותחת ספר ויקרא יותחת פסוק חבב ושמרתם אתם את חוקותיי ואת נשפתיי ולא תעשו מכל התאיבות האלה אז רך והגיע רגע בתוככם שואל רבינו עורך חיים הקדוש למה זה כיף ללשון הושמרתם אתם הלא הושמרתם זה כבר אתם הפועל שמור בלשון רבים בלשון נוכח זה הושמרתם המילה אתם מיותרת לחלוטין שיהיה גדולה אפשר להסביר את זה על פי יסוד גדול שכתבו לנו שני ענקים גדולים שני ענקים גדולים רבותינו המערל והגרע שלהם אמרו אותו דבר מצחת דוות כתוב ככה על שלושה דברים העולם עומד פרק א' משנה ב' על התורה על העבודה ועל גמינות חסדים אומר מערל בפירושו לפרקי אבות שלושת עמודי העולם חלוקים כנגד שלושה חלקים שבה בריאה בין אדם למקום יש אדם, אדם הראשון הוא ארבע שמונה מיליארד לא חשוב התבורא עולם מה היחס בין לבין שתיים בין אדם לחברו בין אדם לחברו בניגוד לחיות של עשרות עשרות ומאות מאות אלפים סוגים מיליארד ומיליארד פריטים כל אחד הוא אוטונומי האדם הוא חיה חברתית אתה צריך לקיים יחס בין כל אדם לאדם לא משנה מהשבט הכי פרימיטיבי אי שם עד לחברה הכי תרבותית הכי עשירה באשר תהיה ומה החלק השלישי בין אדם לעצמו בין אדם לעצמו הרבה אדם צריך לטפל את עצמו כי גם הוא מורכב בשני חלקים כל החיות והצמחים יש להם במה שגוררים היום דנא בתוך המהות הפנימית שלהם את כל התכנים ולא צריכה ללמוד את זה באף מקום לאדם אין אז האדם צריך ללמוד איך עליו לפעול במעגלים החברתיים אז תזכרו בין אדם למקום בין אדם לחברו בין אדם לעצמו על זה העולם עומד השלושה דברים מעולם עומד אומר התאנה בתחילת פרקי העבוד ביור הדברים עבודה בזמן בית המקדש אלה היו הקורבנות לאחר שחרב המקדש זו התפילה תפילה תפילה היא הקשר בין האדם לאלוקים המילה קורבן ביורו הראשונים בתחילת ספר ועקרא איך אתה מתקרב לאלוקים איך אתה יוצר את הקשר החל מן הקורבן שיקריב אדם הראשון אחר כך קיים ואבל וכדומה אין בית המקדש אז איך אנחנו יוצרים קשר עם אלוקים? דרך התפילה לכן דובר בספרים שהמילה תפילה עם לשון התחברות פטיל פטיל פטיל זה מפוטל אתה הולך לחנות קוראת בחזל מפוטל פטיל תחילת מה זה פטיל ומפוטל? היא פטלות גאסי של החיבור החיבור של האדם עם בורא עולם דרך התפילה ולעובדו בכל לביו וכם העיקר האדם זה הלב ומחובר עם הקדוש בו א' גמילות חסדים זה הקשר החברתי שבין אדם לאדם חסד כידוע לכוחם זאת מידת הנתינה עולם חסד ייבנה היהדות בנויה בניגוד לדתות אחרות ותרבויות ופילוסופיות על נתינה תרבויות אחרות ועד ימינו בנויות על לקיחה לכן כל הזמן זכויות, זכויות אופרת, זכויות הזה כל הזמן זכויות שלי מקופחות ואני אקח הזכויות היהדות בנויה על חובות חובות פירושו נתינה כי בצלם אלוקים עשה את האדם אלוקים כבכל נותן עולם חסד ייבנה זה העמוד שבין אדם לחברו העמוד השלישי זה תורה זה בין האדם לעצמו התורה שבין האדם לומד המצוות שבין האדם מקיים ללמוד וללמד אנחנו אומרים בתפילה לשמועו ולעשותו למקיים זה נותן לו אור זה מקדש את האדם כי דשתנו במצוותיך זה מרומם את האדם כל אחד מאיתנו יסתכל לאחור איך הוא היה לפני שהוא למד תורה ואיך הוא אחר זו עבודה אישית פרטית זה עמוד אחר בין האדם לעצמו הלימוד הזה של התורה מעלה את האדם מדרגת בהמה חיה והוף אל דרגת צלם אלוקים הוא יוצר את האור כי נר מצווה אור קטן ותורה אור על ידי לימוד התורה הוא נותן אור במחשכים ויכול להעלות את עצמו לדרגת מלאך מלאך הלכן תורה זה בין האדם לעצמו ומוסיפים רבותינו המהרל והגרע את הסיטרה אחרה הלא כולכם יודעים זה לעומת זה עשה אותם האלוקים אז גם לתומה יש שלושה עמודים של תומה ומה הם? זה שלושת עבירות שהם ייארג בה ליעבור כל המצוות ועבירות שבתורה כתוב חי בהם ולא שיהיה עמוד בהם הם זוכרים? וביקוח נפש דוחה כל המצוות חוץ משלוש למה? כי זה עמודים בוא נגיד אני רוצה לשיפוץ כאן בדירה אני יכול להרוס כל הקירות אתם רואים בבית מולי נורסות כל הקירות ואני מחדש אבל אתה לא יכול להרוס עמוד תמך מכל הבניין ניפול עליך עמוד תמך עשית רעך גם שלושה עמודים שמחזיקים את כל התומה מה הם? דגים על דברים של ייארג בה ליעבור עבודה זרה גילו יריות שפיכו דמים עבודה זרה זה אהב התומה האבון הכי גדול שישר בידם למקום הוא אומר אין בורי עולם אין כאן, יש שלילים זה לא הוא הרס כל הקשר איתו עם הקדוש בו לא צריך לא קיים יהיה איך שיהיה הרבה סוגים אבל זהות אחת להם ניתוק הקשר בין הלברה לבורו ערוץ אחד שוחרות דמים זה האבון החמור ביותר שיכול להיות בידם לחברו אתה הורג אותו קצר אתה מרמיש לו, גונב לו, פוגע בו מעליף אותו כל מיני דברים מה אחי אחי עשה לו טוב אז ממילא זה האבון הכי חמור בידם לחברו גילו יריות זה החטא הגדול ביותר שבין אדם לעצמו בין האדם לעצמו מה פירוש הדבר הם מסבירים כל חטא מטמא את האדם ששא המצוות לא תעשה כנגד ששא גידים שבאדם כל אווירה שהוא עושה כמו שביאר בתחילת הספר רבי דוחאי ויטל סותם ערוץ אחד של החיים סותם או במילה אחרת מטמא וכך כל אווירה אבל גילו יריות זה המטמא הגדול ביותר הסותם הגדול ביותר של בין האדם לעצמו היא מורידה מאדם את הדרגה של אדם הוא מתנהג בדיוק כמו כל חיי הכלב וחתול וכל שאר בעלי החיים בעולם אם כן העריות הם ערס עצמי של האדם לכן זה שלושת עמודי התומה ולהבדיל שלושת עמודי הקדושה זה לעומת זה אז נחזור לעניין ביארו לנו רבותינו אין מצווה שמקדשת את נשמעת האדם כמו הלימוד התורה לימוד התורה של עבורה נברא אדם היא בדיוק אם ניתן שפת המשל שאתה מחבר את הבטאריה לחשמל היא בהטענה לפי לך אתה הייתה שם באפס ואתה רואה לאט לאט את הכווים איך היא הולכת ומתמלאת ואתה בודק את זה היא יכולה להעיר אתה שמו אותה בפנס היא מהירה או אתה מחבר את הפנס עצמו או אתה מכשיר על נטען בעצמו אתה רואה את הפוסים מקבלת את הכוח לפעולה כלשהי או במשל שלנו לאור ומאידר היא זה אין פעולה שמורידה את האדם מורידה אותה כמו הריות היא לא קראת לו את הצלם אלוקים הטומא של הריות לוקחת לאדם את הצלם אלוקים והוא נמשל כמו באמא ובגמריו פסחים שם מחד בית אמר רבי יוסף אילווה הוא יומה של קבלת התורה יום שבועות כמה יוסף היכה בשוקה ביור הדבר אנחנו לא ראיתי אף פעם המורה אבל ברוך השם זכינו לראות צדיקים וגדולי תורה וחסידים קדושים כאן בעולם הרבה פעמים הרבה פעמים זכיתי להיכנס אצל דוגמה אחת של הרב אלישי בתיכון הלבחן וכל מי שהסתכל עליו ראה שהוא לא בן אדם שהוא מלאך הוא מלאך הייתי הולך בשביל זה במיוחד היה לו קולים שהוא שלושת רבי שעה בבית מראש שלו במורה הוא לא עבד על הספיקים לא דף יומי לא עמוד כמה שמספיקים מספיקים ובכנסת שלא תפארת בחורים במהשארים היו אומרים לי הרבה בוא תשב כאן למעלה במזרח אמרתי לו לא אני לא באתי לכאן כדי לראות אתכם באתי כדי לראות אותו ככה הייתי יושב מולו ומסתכל ואני רואה שזה לא בן אדם אתה רואה פנים משהו אחר משהו אחר משהו אחר סיפר הבן של הרב עברית ספר לכם סיפור הרב עברית שכידוע נולד עם ריאות מאוד קטנות מוח ענק גוף חלש חלש ועל פי ציווי הרופאים היה צריך לסוף כל שנה חודש אחד לשוויץ שזה מקום גבוה אם יהיה לי לחץ אוויר נמוך אז הריאות יכולות להתרחיב וכל יום הוא הולך לטיול הולך ברגל הליכה והבן שלו ליווה אותו הם שמו לב שכל יום שהם הולכים עומד שם בן אדם אחד הוא יוצא מהבית ועומד ומסתכל על הרב פעם פעמיים שלוש יום אחד הוא ניגש לבן של הרב בריסק ושאל אותו אתה מרשה לי לצלם את האיש הזה הוא שאל אותו מי אתה אמר לו אני כאן הרקטור עומדים רקטור זה הראש אני הרקטור של האוניברסיטה המקומית גורחת אז הוא שאל אותו בשביל מה אתה רוצה לצלם את הזקן הזה אמר לו אני לא ראיתי פנים שלי בחיים שלי פנים כאלה זה לא פנים של בן אדם ראיתי כבר אלפים עשרות אלפים תלמידים, אנשים, כל העולם זה פנים אחרות אז אני רוצה לצלם אתה מרשה לי אמר לו לא השלוט הבן של הרב בריסק למה לא מרשה אתה לו מה אני צריך שהפנים של אבא שלי בבית שלי זה גורי גורי הרגיש כל מי שזכה לראות צדיק הוא רואה איזה אדם אחר כל אחד אתה רואה פנים אחרות לגמרי ואיך זה? זה אמר רב יוסף מי שזכה לראות את הפנים של ארן הרב אובדיה הוא ראה המציאות אחרות נו אז תארו לכם אם מישהו ראה אמורה את רב יוסף הם ראשונים כמלאכים אם אנו בני אדם ראשונים כמלאכים אז מה ירגיש באדם שישב מול רב יוסף מה התלמידים הרגישו מה לחשוב אמר להם רב יוסף אתם בטח חושבים שאני נולדתי מלאך מה שלא נכון אתם רואים את יוסף הזה מהשוק שהוא עומד ומוכר שם תפוחת לבב וגווניות הוא ישב איתי על ידי בחדר אותו דבר כמוני ואני אגיד לכם את האמת הוא היה אגב יותר כישרוני ממנו נו אלא מה? עילבה ויומה העיסוק שלי בתורה זה שינה אותי עילבה ויומה קם היוסף ויקא בשוקה אין לי איחוס לא אבא שלי היה איזה גאון ואיזה צדיק ולא אני משהו מיוחד לא איזה נשמה קדושה אלא עמל לתורה עמל לתורה שלי אם תשאלו אם הייתי מלאך על ידי התורה ככה כולם כולם זה לא משנה אם זה רבא ודיאב רבא לישיב או כל הדורות תורה הוא כל שורה והגמרה כל סעיף במשנה ברורה מוסיף לך עוד וולטאז' עוד וולטאז' וזה הסוד מה שאמרו המערל והגרה שהתורה זה באנדם לעצמו וככה זקני וחכמי הדורות אפילו בדור הירוד שלנו רואים על הפנים שלהם שהם לא בני אדם ולכן החזוניש כותב בכמה עגרות הוא כותב אתה רואה באדם גאון צדיק אתה חושב הוא לא בני אדם אבל הוא מלומד בגמרה הוא כמו מלאך מיכאל כמו מלאך גבריאל רק הוא נדמה לבני אדם כי בן אדם הוא לא בן אדם הוא מלאך על האדמות ככה כותב החזוניש כמה פעמים בגרות ואם אתם רוצים אני אראה לכם יש לי את התמונות שלכם כאן כשאתם באים להתקבל בקלאסר איך הייתם נראים לפניכם ואתם תסתכלו לבד בריא או תסתכלו בזולתכם ותראו באדם אחר תסתכלו זה איומן תעזוב את הזקן זקן פיאות זה כלום תקל בעיניים של הבן אדם תקל בעיניים שם אתה משקיף לתוך המוח לתוך הזהות התורה עיניים אחרות לגמרי מה שינה את העיניים מה שינה את הזהות ולפי זה אפשר להסביר את דברי הפסוק כמו ששאלה אורחיים ושמרתם אתם כדי שהוא מתחנן אלינו כדי שתהיו אתם אמיתי של אתם של הצלם הלוקים תשמרו טוב טוב כדי שתהיו אתם ולא תהיו חס ושלום בן אדם דומה לחיה ואדם דומה לחיה ותכף וכדי למחיש לכם תנסו לבדוק עכשיו להסתכל על אנשים כתוב בתורה למען תהיה יירתו על פניכם לבית ולתחתיו אתה רואה על הפנים שבאדם יש לו יירת שמיים הוא לא ככה כתוב ולא רק בן אדם רואה גם החיה כתוב בחזל שהחיה היא לא תורפת בן אדם אלא אם כן בן אדם רואה את הפנים של באמא ובאמא ניתנה לחיות אבל שורה צלם הלוקים ונתתי לכם כבר בעבר הרבה סיפורים ועובדות שאני ראיתי איך שהחיה נתקפת בפחד בשיתוק שורה באמת צדיק הרבה ענקות לזכרון הרברכה הוא היה גר מקום קצת רחוק מהישיבה מישהו הלך להגיד את השיעור כולו מהישיבה הוא רצה לקצר את הדרך לגמרי אז הוא עבר כמה חצרות וגיע בכמה דקות מה הייתה הבעיה שם היה כלב גדול פעם הייתנו אחד תלמיד בבית והוא אמר לו בוא נלך אמרנו התלמיד רגע רב מכאן אי אפשר לבוא אמרנו מה קרה אמרו יש כאן כלב ענק איכשהו בן אדם מתקרב הוא קופץ עליו תיקח תחזיק במהיל שלי קרמו נתנית תחזיק במהיל שלי ותעבור איתי יחזיק במהיל של הרב הגיעו לכלב הכלב עמד ככה כמו שהאיש לא זז כי הוא רצה למלוכים זה אמר רבי יוסף תלאב היומה כמה יוסף יקבשו כאן לא הייתי אני שונה זה לא שיש לי איזה דנא אחר או כל דבר שהוא אחר וזה הפרוש ששמרתם אתם ועשיתם שני הדברים הם משנים כשאנחנו רוצים להגיע מיציאת מצרים מעבדות לחירות אמר ספר החינוך החלק הכי חשוב יותר מהחירות הפיזית זאת החירות הרוחנית ואין לך בית חורים למי שיוצג בתורה ואז אנחנו עולים במדרגות של ימי הספירה של שבע כפול שבע כמו התארה של נידה אומר הזהור הקדוש זו התכלית של הספירה להעלות את האדם מדרגת אדם לדרגת צלם מלוכים לכן אחד השמות בספר שלה הקדוש כותב אדם זה מלשון אדמה לעליון אדמה לעליון והכל רק על ידי לימוד ועמל התורה זה מסלק את החושך כמו שראינו מקודם ויריך בזה מדרש תנחומה ופרשת נוח היא רצון שלעמוד במשימה שעומדת בפנינו להעלות ולטפל בסולם ונזכה להדיע כמו שכתוב בזהור הקדוש ליום הגדול והקדוש של מתן תורה מתוך קדושה ותארה ונוכל להיות כלי כלי לקבל את ההורה הגדולה